Sådan laver du en bekymrings-henvendelse

Du kan sende en bekymringshenvendelse, hvis du er bekymret for den pleje eller omsorg, du eller eller en pårørende får. Se, hvordan du gør.

Mere end 41.000 danskere over 65 år bor på plejehjem, og endnu flere modtager hjemmepleje, og derfor skal det være trygt at være ældre i Danmark.

Mere end 41.000 danskere over 65 år bor på plejehjem, og endnu flere modtager hjemmepleje, og derfor skal det være trygt at være ældre i Danmark.
Derfor har Styrelsen for Patientsikkerhed udviklet en digital løsning for bekymringshenvendelser, der skal være med til at øge trygheden for borgere, der modtager pleje, og deres pårørende.

Sådan indgiver du en digital bekymringshenvendelse

Styrelsen for Patientsikkerhed har oprettet en ny digital løsning, hvor du kan indgive en bekymring, hvis du ikke er tryg ved den ældrepleje eller omsorg, du eller dine pårørende får i hjemmeplejen eller på plejehjemmet.

Når du indsender bekymringshenvendelsen, udfylder du en blanket, hvor du kan beskrive problemet. Du kan vedhæfte eventuel dokumentation for eksempel ekspeditionslister, recepter, journaler, billeder o.l.

Du har mulighed for at sende bekymringshenvendelsen anonymt.

Inden du sender din bekymringshenvendelse, kan du tale med den relevante ledelse eller kommunen.

Du kan indsende en bekymringshenvendelse her

Ældre og pårørende har også fortsat mulighed for at indgive en bekymring på telefon 72 28 66 00.

Hvad sker der, når min bekymringshenvendelse er sendt?

En bekymringshenvendelse kan for eksempel føre til en tilsynssag eller læringsindsatser, som har fokus på at sikre, at plejen fremover har den tilstrækkelige kvalitet.

Styrelsen for Patientsikkerhed behandler alle bekymringshenvendelser, men du bliver ikke orienteret om forløbet i sagen, og du får ikke oplysninger om, hvordan sagen håndteres.

Vi har lavet en ny digital løsning til indberetning af bekymringer. Den skal gøre det nemmere og hurtigere for de ældre, deres pårørende og medarbejderne at indgive en bekymring til Styrelsen for Patientsikkerhed i de situationer, hvor det er nødvendigt. Styrelsen vurderer alle indberetninger og handler på dem, hvor der er grundlag for det.

Anette Lykke Petri, direktør for Styrelsen for Patientsikkerhed

Sådan klager du over ældreplejen

Du har også mulighed for at klage over ældreplejen. En klage til Styrelsen for Patientklager kan medføre, at du får medhold, og at der rejses en kritik af det, du har klaget over. Du kan også søge erstatning.

Du kan klage eller søge erstatning her

Først publiceret: 17. februar 2022
Artiklen er sidst opdateret 22. februar 2022 kl. 20:42

Se, hvad vi ellers skriver om:

og