Politi: Mistænkt for at svindle 17 ældre medborgere

En 28-årig mand er blevet anholdt og sigtet for sin rolle i at svindle 17 ældre medborgere til at aflevere deres betalingskort med tilhørende PIN-kode og derefter hæve deres penge.

Politiet fortæller, at den 28 årige mand har snydt 17 ældre i Københavns omegn.

En 28-årig mand er blevet anholdt og sigtet for sin rolle i at svindle 17 ældre medborgere til at aflevere deres betalingskort med tilhørende PIN-kode og derefter hæve deres penge.

”Det er en ussel form for kriminalitet – giv aldrig dit betalingskort eller PIN-kode til andre”, siger efterforskningsleder Carsten Knudsen.

Efterforskningen mod den 28-årige mand startede i august, efter en patrulje fra Københavns Politi pågreb ham i færd med at hæve penge på et kreditkort, som var franarret en ældre medborger.

Politiet kunne dengang ikke forbinde ham med anden kriminalitet og måtte lade ham gå, men en større efterforskning viste efterfølgende, at den 28-årige mand forinden havde været på spil hos flere ofre på hele Sjælland.

Udgav sig for at være bankbud

Ifølge politiets mistanke udgav den 28-årige mand sig for at være ’bankbud’, som hentede kreditkort hos ældre ofre og derefter hævede deres penge i hæveautomater med rette kode.

Forinden havde en anden medgerningsmand udgivet sig for at være ’bankansat’ og telefonisk overbevist ofrene om, at de skulle aflevere deres kreditkort og kode til ’banken’.

Efterforskningen medførte, at den 28-årige mistænkte blev anholdt på ny i København den 21. september i et samarbejde mellem Københavns Politi og Københavns Vestegns Politi.

Den 28-årige mand blev sigtet for i 17 tilfælde at have opsøgt ældre medborgere, hente deres betalingskort og hæve eller forsøge at hæve penge på deres forskellige betalingskort i mindst 62 tilfælde i perioden juli, august og september måned.

Efterforskningen fortsætter, og politiet udelukker ikke yderligere anholdelser.

Ussel kriminalitet

”Det er en ussel form for kriminalitet rettet mod ældre medborgere, og jeg vil indtrængende appellere til, at man aldrig afleverer sit betalingskort eller PIN-kode til andre – eller overfører penge til nogen, man ikke kender. Beder nogen om det, så afbryd samtalen” siger politikommissær Carsten Knudsen, efterforskningsleder af økonomisk kriminalitet hos Københavns Vestegns Politi.

Han beder alle om at huske, at en bank, politiet eller andre myndigheder aldrig ville bede om den slags – det gør kun svindlere og med ét formål: at lænse kontoen.
Bliver man udsat for den slags, skal man afbryde samtalen og kontakte politiet.
Indtil videre har efterforskningen lokaliseret ofre i blandt andet København, Herlev, Hvidovre, Rødovre, Albertslund, Slagelse og Hellerup.

Det svindlede beløb varierer fra anmeldelse til anmeldelse, men en 92-årig kvinde fra København mistede kr. 27.000.

Den sigtede nægter sig skyldig.

Kontaktbedrageri

Kontaktbedrageri er et bedrageri, som består i, at en svindler ringer op til typisk en ældre medborger, udgiver sig for at være fra banken, politiet eller lignende og påstår, at der er sket noget mistænkeligt med den ældres betalingskort eller bankkonto.

Den meget ’hjælpsomme’ svindler påstår, at kortet skal spærres straks, afhentes af et bud, og at PIN-koden skal oplyses, hvis man ønsker hjælp eller samme kode til nyt kort.
Buddet henter så kortet hos den ældre, hvorefter kontoen bliver lænset med rette kort og kode i hæveautomater.

Læs mere om politi, kriminalitet og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.

Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.

Først publiceret: 4. oktober 2022
Artiklen er sidst opdateret 4. oktober 2022 kl. 14:26

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og