Snydt på MobilePay: Kan jeg få pengene tilbage?
Det kommer helt an på, om du har fortaget en kortbetaling eller en kontooverførsel. Læs mere om forskellen.
Du har købt en ny tablet på internettet og overført pengene via MobilePay, men har efterfølgende ikke modtaget varen – hvad gør du så?
MobilePay kan i visse tilfælde hjælpe dig med at få dine penge tilbage, hvis du bliver snydt.
Kortbetaling: Du får penge tilbage
Når du betaler med MobilePay på nettet eller via en virksomheds 5-cifrede nummer, tæller det som en kortbetaling.
Det giver MobilePay mulighed for, at du hos din bank kan lave en kortindsigelse og tilbageføre pengene i tilfælde af snyd.
Du kan genkende en virksomhed på deres 5-cifrede numre og/eller firkantede logoer i din historik på MobilePay.
Kontooverførsel: Du får ikke penge tilbage
Køber du en vare af en privatperson eller i en butik, og overfører du pengene via et 8-cifret telefonnummer, er der tale om en kontooverførsel.
Du kan kende kontooverførsler på, at de har et rundt logo i din historik på MobilePay.
Har du betalt med kontooverførsel, kan hverken MobilePay eller din bank hjælpe dig med at få pengene tilbage.
Anmeld det til politiet
Er du blevet snydt og har overført penge via deres telefonnummer? Forsøg først at finde en løsning med personen, som du føler dig snydt af.
Lykkes det ikke, kan du anmelde det til politiet.
Kontakt også MobilePay, hvis du er blevet snydt. MobilePay kan spærre MobilePay-kontoen for den bruger, som har snydt dig.
Kilde: Forbrugerrådet Tænk
Læs mere om MobilePay, apps og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.
Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.
Først publiceret: 27. august 2022
Artiklen er sidst opdateret 26. august 2022 kl. 13:59