Få kompensation for det forsinkede tog

Du kan få refunderet penge for forsinkelse og aflysning af toget. Men på ét specifikt punkt kan det faktisk betale sig ikke at tage imod kompensationen.

Du kan søge kompensation i tre år, men det er altid smart at gøre det relativt hurtigt. Foto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix

Et forsinket tog, en ødelagt tidsplan og irriterende ventetid.

Det er, hvad flere togpassagerer på et eller andet tidspunkt nok har måttet lægge krop til i løbet af deres pendlerliv.

Og hvad enten du er fast pendler eller blot kører med tog i tide og utide, er der kompensation at hente, hvis ruten er præget af forsinkelser eller aflysninger.

Her guider Lars Wiinblad, der er projektchef i Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, dig igennem, hvad der er op og ned.

1) Enkeltbillet eller pendlerkort?

Til at begynde med skal du se på, hvilken type billet du rejser med. Nemlig pendlerkort eller almindelig enkeltbillet.

Har du et pendlerkort, er det ret simpelt at få kompensation, hvis der er mange forsinkelser på strækningen, fortæller Lars Wiinblad.

“Med et pendlerkort kan du tilmelde dig pendlerrejsetidsgarantien, og så skal du i virkeligheden ikke gøre andet. Så får du kompensation automatisk.”

Ifølge Lars Wiinblad er der ikke mange med pendlerkort, der benytter sig af netop den garanti.

“Det er ikke en garanti, du automatisk er tilknyttet, så det er en god idé at få det gjort.”

Kører du derimod på enkeltbilletter, som du køber via DSB-appen, på nettet eller i automaten, så gælder basisrejsetidsgarantien.

Forskellen er, at du ikke får kompensationen automatisk, men at du selv skal ind at søge ved at udfylde en formular.

2) Toget er forsinket

Kompensationens størrelse afhænger af, hvor meget du er forsinket.

Hos DSB er du berettiget til at få refunderet 25 procent af billetbeløbet, hvis forsinkelsen er en halv time. Er forsinkelsen på en time, er du berettiget til halvdelen af billetten, halvanden time giver 75 procent, og ved to timer er det hele billettens pris.

“Noget, som folk måske ikke er klar over, er, at du i stedet for en kompensation kan vælge en såkaldt erstatningsbillet. Og den kan du få, så snart du er en halv time forsinket,” fortæller Lars Wiinblad.

“Erstatningsbilletten gælder ved alle enkeltrejser og skal bruges inden for et halvt år.”

Lars Wiinblad peger på, at det næsten altid kan betale sig at tage erstatningsbilletten, hvis du ved, at du skal tage samme rejse inden for et halvt år.

3) Toget er aflyst

Der er ikke den store forskel på et aflyst tog og et forsinket tog. Det afgørende er, hvornår du skulle have været fremme, fortæller Lars Wiinblad.

“Hvis du er forsinket i mere end en time på grund af en forsinkelse eller en aflysning, har du mulighed for at undlade at rejse og få refunderet billetten.”

“Det kan du, blandt andet hvis du føler, der ikke længere er et formål med rejsen,” siger han.

Ifølge Lars Wiinblad gælder det også, hvis du har påbegyndt rejsen.

4) Togskift

Rejsetidsgarantien dækker kun forsinkelser hos ét selskab, så du kan altså ikke få kompensation, hvis du rejser med mere end ét selskab, og det kun er det ene, der er forsinket.

Medmindre du altså har købt billet til den samlede rejse.

“Det er reglen, at hvis du har købt billetten samlet, så gælder kompensationen på den samlede rejse. Her er det igen ankomsttidspunktet, der er gældende,” forklarer Lars Wiinblad.

Først publiceret: 8. august 2023
Artiklen er sidst opdateret 8. august 2023 kl. 8:45

Se, hvad vi ellers skriver om:

og