Ingen tid at spilde: Klag straks hvis ferien flopper

Luft din utilfredshed på ferien, så snart den opstår. Ellers risikerer du, at din klage bliver afvist.

Tøv ikke med at råbe op, hvis feriehuset ikke ligner det fra kataloget, eller hvis hotellets pool er halvt så stor, som du troede.

Ifølge Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen sker det nemlig jævnligt, at klagesager bliver afvist, fordi forbrugeren har reageret for sent eller mangler dokumentation.

“Du skal give udbyderen mulighed for at rette op på fejlen ved for eksempel at tilbyde et andet værelse eller en større seng,” siger Susanne Aamann, der er forbrugerpolitisk chef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Hun fortæller, at din klage får sværere kår, jo længere du venter.

“Det er svært at klage over sengen, hvis du har sovet i den i tre dage. Så må man forvente, at du har accepteret den,” siger hun.

Husk at tage billeder

Sørg derfor for at gøre indsigelse, mens du stadig er på ferie og gerne i begyndelsen af ferien, hvis problemet allerede viser sig der.

Husk også at tage billeder af problemet. Det stiller dig bedre, hvis sagen skulle gå hen og ende hos et ankenævn. Følg også gerne din mundtlige klage op med en på skrift.

“Det gør det meget nemmere at gøre din sag gældende, hvis du for eksempel kan dokumentere, at du flere gange har sendt en e-mail med en klage,” siger Susanne Aamann.

Selv om du har al dokumentationen på plads, kan du dog ikke forvente, at du får medhold i din klage. For hver eneste afgørelse beror på en konkret vurdering, pointerer den forbrugerpolitiske chef.

Ferie som lovet

Det afgørende er, om den reelle ferie lever op til det, som forbrugeren er blevet lovet.

Her skal du være opmærksom på, at din opfattelse af, hvad der er blevet lovet, kan afvige fra udbyderens opfattelse.

Derfor er det vigtigt at læse din bookingbekræftelse grundigt igennem, inden du klager, så du er helt skarp på, hvad du er blevet stillet i udsigt.

Begynd endelig heller ikke selv at udbedre fejl og mangler med den forventning, at du får penge tilbage.

“Du kan ikke være sikker på, at du kan få noget refunderet. Så tal med dem, du har booket hos, inden du for eksempel går i gang med at finde et bedre sted at bo,” siger Susanne Aamann.

Tjek hvem du har handlet med

I den forbindelse skal du tjekke op på, hvem du reelt har handlet med. Har du købt gennem en bookingportal, kan den nemlig sjældent drages til ansvar.

Det skyldes, at portalen ofte blot fungerer som formidler mellem dig og ferieudbyderen. Og det er altså sidstnævnte, du skal have fat i, hvis du ønsker at klage.

Hvad var din værste ferie

Har du oplevet en katastofe af en ferie – og vil du fortælle om det? Så skriv på Faglige Seniorers Facebook-side.

Først publiceret: 12. juli 2023
Artiklen er sidst opdateret 11. juli 2023 kl. 14:27

Se, hvad vi ellers skriver om:

og