Hold dit blodtryk nede med disse simple kneb

Næsten en million danskere har forhøjet blodtryk, som kan resultere i en lang række sygdomme, der kan ende med at slå dig ihjel. Men du kan selv gøre meget for at holde blodtrykket nede

Ved forhøjet blodtryk er modstanden mod blodgennemstrømningen i de små blodkar øget, og det er årsagen til, at blodtrykket stiger

Hver femte dansker døjer med forhøjet blodtryk, som øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Sygdommen ses hyppigst blandt ældre mennesker, fordi alder er en helt afgørende risikofaktor for forhøjet blodtryk.

Faktisk er risikoen for de 60-69 årige helt oppe på over 40 %, og over 70 er det mere reglen end undtagelsen at være ramt af forhøjet blodtryk.

Der er mange ting, der påvirker vores blodtryk. Det betyder også, at der er rigtig meget, vi selv kan gøre for at sænke vores blodtryk.

Hold op med at ryge

Når du ryger, stiger din risiko for at få hjerte-kar-sygdomme. Blodkarrene tager skade, blodet størkner lettere, og årerne forsnævres. Derfor får rygere flere blodpropper.

Hold normalvægten

Hold øje med vægten. Dit kredsløb belastes af overvægt.

Spis efter kostrådene, spis frugt og grønt, magre mælkeprodukter, fuldkornsbrød, magert kød, fisk, kylling og lidt nødder eller frø dagligt.

Spar på fedt og sukker og få pulsen op 30 minutter hver dag, gå i rask tempo, tag trappen i stedet for rulletrappen eller elevatoren, cykl til arbejde, hvis du har mulighed for det, gå en tur efter aftensmaden.

Drik rødbedesaft

Drik rødbedesaft, hvis du har tendens til højt blodtryk, og drik ikke-økologisk rødbedesaft, så virker det bedst. I rødbeder er der nitrat. I ikke-økologiske rødbeder er der endnu mere nitrat, som stammer fra kunstgødning.

Rødbedernes nitrat omdannes af spyttet til nitrit og senere i mavesækken til kvælstofdioxid. Kvælstofdioxid får blodkarrene til at udvide sig, og de udvidede kar får blodtrykket til at falde.

Mål taljen

Pæreform er sundere for kredsløbet end æbleform. Når fedtet især sidder omkring maven, bliver man æbleformet.

Hvis du er mand, skal dit taljemål være under 100 cm, og hvis du er kvinde, skal det være under 85 cm. Taljen skal måles omkring livet det sted, hvor der er lige langt til det nederste af ribbenet og det øverste af hofteknoglen. Altså lige midt imellem.

Hold igen med lakridserne

Pas på lakridserne. Hvis du er en lakridsglad sjæl, kan det være en god idé at se dig om efter en erstatning for lakridserne, især hvis du allerede har tendens til for højt blodtryk.

Et stof i lakrids, glycyrrhizin, holder på kroppens salt og vand og påvirker blodtrykket negativt.

Spar på salt

Salt øger blodtrykket, fordi salt binder væske, og det betyder, at der samler sig mere væske omkring hjertet, som hjertet så skal pumpe rundt, samtidig med at nyrerne skal arbejde hårdere.

Salt påvirker også vores blodkar direkte, gør dem stivere og påfører dem skader. Hold øje med saltet i pålæg, chips og færdigretter. Selv små nedskæringer af saltet i din mad kan gavne dit blodtryk.

Drik alkohol i moderate mængder

Alkohol øger blodtrykket. Jo højere forbrug, jo værre. Det er okay at drikke en eller to øl eller glas rødvin om dagen.

Undgå stress

Stress kan føre til forhøjet blodtryk. Stress opstår, når du eksempelvis ikke føler, du har kontrol med din tilværelse eller kan koble fra.

Er du i tvivl, om du er stresset eller bare har travlt, så hold øje med, om travlheden ledsages af for eksempel stakåndethed, kvalme, hovedpine, rysten på hænderne eller søvnløshed.

Sov godt

Dårlig nattesøvn med vågne perioder kan få blodtrykket til at stige. Slap af, før du skal sove.

Brug ikke alkohol som sovemedicin og undgå opkvikkende drikke som kaffe, te og cola de sidste timer, inden du skal sove.

Kilde: Samvirke

Læs mere om sundhed, sygdom og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.

Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.

Først publiceret: 22. maj 2022
Artiklen er sidst opdateret 13. juni 2022 kl. 13:22

Emner: