Telia får kæmpebøde for vildledning

Teleselskaberne konkurrerer så voldsomt, at de ofte "glemmer" reglerne for markedsføring. Denne gang er det Telia, der får en bøde på 100.000 kroner.

Telia Danmark har accepteret at betale en bøde på 100.000 kroner for ikke at have oplyst i reklamer, at rabatten på køb af en telefon eller tablet var betinget af, at der blev tegnet abonnement.
Teleselskabet Telia Danmark har accepteret at betale en bøde på 100.000 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod vildledning.

I foråret 2020 reklamerede Telia på sin hjemmeside og på Facebook med, at forbrugerne ved brug af en særlig rabatkode kunne få 500 kroner i rabat på en mobiltelefon eller tablet. Det fremgik ikke, at rabatten var betinget af, at forbrugeren samtidig oprettede et mobilabonnement.

Forbrugerombudsmanden behandlede sagen efter at have modtaget en klage fra en forbruger i april 2020. I december 2020 politianmeldte Forbrugerombudsmanden Telia for overtrædelsen.

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

”Man må ikke friste med rabatter uden at oplyse om betingelserne for at opnå rabatten. Det er vildledende markedsføring.”

Først publiceret: 14. januar 2022
Artiklen er sidst opdateret 14. januar 2022 kl. 15:57