Skal spare: Politikere vil droppe hjemmelavet mad på plejehjem
Frederikshavn Kommune skal spare et stort millionbeløb. Det har medført et forslag om at spare den hjemmelavede mad væk på plejehjemmene
Besparelser i kommunalt regi er aldrig en god ting, og det er set før, hvordan beslutninger kan føre til bekymringer, sure miner eller ligefrem vrede.
Det samme er tilfældet i denne sag.
Et forslag lyder således på, at man i Frederikshavn Kommune vil droppe den hjemmelavede mad hos størstedelen af kommunens plejehjem.
Det skriver DR.
Pårørende er bekymrede
Samlet set er det besparelser for 11,9 millioner, som skal laves, og i kommunen mener man at have fundet en måde at finde nogle af penge på.
Et flertal i Udvalget for Ældre, Social og Handicap vil således spare 2,2 millioner kroner ved at droppe hjemmelavet mad på ni ud af kommunens 12 plejehjem.
Men det er noget, der vækker stor bekymring for flere pårørende.
René Hansen er søn af Elly på 88 år, og han kalder forslaget for hul i hovedet.
Til DR fortæller han, at hans mor var syg, havde tabt sig 30 kilo og ikke ville spise, da hun kom på plejehjem. Heldigvis ændrede det sig.
Derfor frygter han også, at forslaget vil få det til at gå den modsatte vej igen.
“Alle ved, at duften af mad kan gøre en sulten. Når de ældre ikke kan følge med i madlavningen, frygter jeg, at de vil spise mindre, og så går det jo kun en vej, når lysten til mad forsvinder.”
Forbund har sendt bekymringsbrev til kommunen
DR har også talt med Marian Aagaard, der er Regionsformand for Kost og Ernæringsforbundet.
Marian kalder også forslaget for en dårlig idé, ligesom hun også oplyser, at de har sendt et bekymringsbrev til kommunen.
Ifølge DR så er planen, at maden fremover skal leveres udefra, hvorefter den skal opvarmes hos plejehjemmene.
Hos Kost og Ernæringsforbundet er man derfor bekymret for, om ældre stadig får mulighed for at få dækket deres individuelle næringsbehov.
Marian Aagaard udtaler, at mange ældre er underernærede, og at det derfor er vigtigt at have ernæringsprofessionelle til stede.
Ifølge Thomas Hjort (DF), der er formand for udvalget i Frederikshavn Kommune, så handler forslaget ikke om at spare på kvaliteten af maden. I stedet handler det mere om at omstrukturere madproduktionen.
Han oplyser til DR, at man allerede følger proceduren på et andet plejehjem, hvor der ifølge ham ikke har været klager.
Han nævner afslutningsvis, at det kun gælder aftensmad, og at pårørende godt selv må varme mad i køkkenerne.
Vil du læse flere af vores historier? Så tilmeld dig vores nyhedsbrev HER.
Du kan også være en del af fællesskabet og følge os på Facebook HER.
Først publiceret: 26. maj 2026
Artiklen er sidst opdateret 27. maj 2026 kl. 7:06