Lars Lilholdt døjer med senfølger

Musikeren Lars Lilholt har de seneste år været igennem en lang række alvorlige sygdomme.

Foto: Per Lange/Ritzau Scanpix

Han blev på kort tid ramt af både tarmkræft, tarmslyng, bughindebetændelse, covid og tre blodpropper i lungerne.

Sygdommene sendte ham på hospitalet i to måneder, hvor han måtte gennemgå hele 15 operationer i fuld narkose.

I dag ser situationen dog meget lysere ud.

Den 72-årige spillemand fortæller, at han har det godt, og at han i løbet af sommeren har gennemført omkring 30 koncerter.

“Jeg er kræftfri,” siger han til Se og Hør, men tilføjer, at sygdomsforløbet stadig har sat spor.

Senfølgerne er en del af hverdagen

Efter så alvorlig en periode er det ikke muligt bare at vende tilbage til livet, som det var før.

Lars Lilholt lægger ikke skjul på, at han fortsat mærker følgerne af sygdommene, men han forsøger at håndtere dem så godt som muligt.

Tidligere har han fortalt, at sygdommen også har ændret hans måde at leve på.

Han søger ikke længere nattelivet, men foretrækker en mere stille hverdag.

Indimellem kan tanken om, at kræften vender tilbage, dukke op, men han minder sig selv om at sætte pris på livet.

“Ved du hvad, du er i live. Slap nu af, og nyd livet,” har han sagt.

Først publiceret: 4. september 2025
Artiklen er sidst opdateret 4. september 2025 kl. 10:53