NemKonto udbetalte andre folks penge til borgerne

En fejl i udbetalingssystemet har ført til, at en række danskere har fået udbetalt penge, som ikke var deres.

Fejlen nåede at eksistere i lidt mere end to måneder, lyder det.

En teknisk fejl har ført til, at en række borgere har fået udbetalt andre folks penge.

Det skriver Ingeniøren.

Årsagen til problemet er en fejl i systemet hos NemKonto.

Fejlen har medført, at forskellige danskeres data er blevet blandet sammen, når to personer har forsøgt at ændre deres indstillinger i systemet på samme tid, skriver mediet.

Ifølge Digitaliseringsstyrelsens egne optællinger er der tale om 26 forskellige udbetalinger, der er gået til forkerte modtagere.

Ti borgere mangler fortsat at få deres egne penge udbetalt som følge af fejlen, skriver Ingeniøren.

Digitaliseringsstyrelsen oplyser til Ritzau, at fejlen formodes at være opstået i forbindelse med en opdatering af systemet den 11. juni i år.

Stod på i mere end to måneder

Fejlen nåede altså at eksistere i lidt mere end to måneder frem til den 21. august, hvor problemet blev opfanget, og adgangen til systemet blev lukket ned.

NemKonto er en selvbetjeningsløsning, hvor man som borger normalt kan indtaste sit kontonummer og udpege, hvilken bankkonto man ønsker som sin NemKonto.

Det er for eksempel her, at løn, feriepenge og pensionsydelser udbetales.

Systemet bruges af ganske få, lyder det fra Digitaliseringsstyrelsen.

Det er for eksempel, hvis man skal overføre penge til udenlandske konti.

“Langt de fleste angiver deres NemKonto via deres bank, og det kan man stadig,” lyder det fra presserådgiver i Digitaliseringsstyrelsen Thomas Funch.

I dette tilfælde har nogle borgere registreret en anden persons bankkonto som sin NemKonto, skriver Ingeniøren.

Vil sørge for at der bliver rettet op

Ifølge Digitaliseringsstyrelsen kommer ingen danskere til at lide økonomiske tab på baggrund af denne fejl.

“Digitaliseringsstyrelsen gennemgår alle fejl og sørger for, at der rettes op på alle transaktioner,” lyder det i et skriftligt svar til Ritzau.

Det tilføjes, at styrelsen arbejder på at sikre, at en lignende fejl ikke sker igen.

Digitaliseringsstyrelsen fortæller, at man arbejder på at kortlægge, hvor mange penge sagen drejer sig om.

Styrelsen har for nuværende ikke en tidshorisont for, hvor længe det pågældende system kommer til at være lukket.

NemKonto er leveret af it-virksomheden KMD, der blandt andet udvikler it-løsninger til staten.

Først publiceret: 18. september 2024
Artiklen er sidst opdateret 18. september 2024 kl. 9:07

Se, hvad vi ellers skriver om:

og