Fem råd til at sikre cyklen mod frost
Snevejr og frostgrader bider sig fast i cyklen, og det kan gøre turen på jernhesten ubehagelig eller nærmest umulig. Se her, hvordan du fikser problemerne.
Snevejret står ned om ørerne, og det har krævet flere ryk at få cyklen fri fra det frosne stativ. Nu er spørgsmålet, om du overhovedet kan køre på den.
Det optimale er at sikre cyklen mod frosten på forkant. Men står du to minutter i mødetid med frosne gear og en fastfrosset lås, findes der heldigvis en række tricks til at komme op på jernhesten alligevel.
“Ved at sætte cyklen indenfor i varmen i et par minutter, kan man efterfølgende indstille sit gear til at kunne køre, når den kommer ud i kulden og fryser igen,” siger Jens Hoseassen, der er indehaver af Fri Bikeshop i Nyborg.
Den frosne lås kan man nemt selv løse ved brug af låsespray. Sprayen skal sprøjtes direkte ind i nøglehullet og hjælper på både ring- og kædelåse, forklarer Jens Hoseassen.
Det er en dårlig idé
Det kan være fristende at tø sin frosne cykel op med kogende vand, men det anbefaler specialisterne bestemt ikke.
“Det er lidt ligesom at tisse i bukserne for at holde varmen,” siger Jens Hoseassen, der bliver bakket op af presseansvarlig hos Cyklistforbundet Jørgen Schlosser:
“Det er en dårlig idé – især i længden. Det vil føre til, at låsen ruster,” forklarer han og tilføjer et par ekstra fif:
“Man kan forsøge at tø låsen op med en føntørrer. Nogle varmer også nøglen med en lighter, inden de stikker den i låsen,” siger Jørgen Schlosser.
Ideelt set skal du sikre cyklen, inden frostgraderne melder deres ankomst – men det er aldrig for sent ifølge Jens Hoseassen.
“Man skal ind forbi sin lokale cykelmekaniker, hvor man enten kan få skiftet gearkablet eller få blæst trykluft igennem det, som vi kalder strømpen,” forklarer Jens Hoseassen.
Forebyg
I løbet af året, hvor vejret skifter mellem koldt og varmt, opstår der fugt i gear- og bremsekablerne. Det vil gøre, at kablet fryser til is, når frosten kommer. Med en simpel operation kan det nemt ordnes, og det sikrer som regel cyklens gear hele vintersæsonen.
“Det er altid bedre at forebygge end at helbrede. Man skal sørge for, at låsen er smurt, og at alle kabler er smurt med den rigtige olie,” siger Jørgen Schlosser.
Cyklistforbundet anbefaler desuden, at man smører cyklens kæde med olie. Til det skal man bruge en sommer- og vinterolie.
Sneen på vejene i vinterhalvåret gør, at man skal bruge en våd, vandafvisende olie. Om sommeren er der brug for en tør olie, der beskytter kæden mod støv og snavs.
Fem effektive råd
* Bliv endelig ved med at tage turen på cyklen. Det holder rust i kæde og kuglelejer på afstand.
* Giv din cykellås låsespray. Det sikrer, at den ikke fryser fast.
* Vask gerne cyklen, når der er salt på vejene.
* Sæt cyklen indenfor i varmen natten over. Det hjælper til, at gear og bremsekabler ikke fryser til is.
* Send din cykel forbi en cykelmekaniker til frostsikring, inden det bliver frostvejr. Så kan fugt i kablerne blive fjernet.
Kilde: Cyklistforbundet.
Først publiceret: 17. januar 2024
Artiklen er sidst opdateret 17. januar 2024 kl. 14:13