Svindlere fisker efter dine oplysninger

Du har sikkert prøvet at få mail, sms eller en opringning fra svindlere, som vil lokke oplysninger ud af dig. Se, hvad du skal gøre.

57 procent af danskerne har været udsat for forsøg på phishing via mail, sms eller telefonopkald. Heldigvis er det kun 1 pct. af dem, der falder i svindlernes fælde og udleverer de oplysninger, som svindleren efterspørger. Det viser tal fra en ny undersøgelse fra Digitaliseringsstyrelsen.

I en tilsvarende undersøgelse fra 2020, havde 64 procent af danskerne oplevet forsøg på phishing, og 2 procent af dem udleverede de oplysninger, som svindleren efterspurgte.

Hvad er phishing?

Phishing er en form for svindel, hvor svindlerne forsøger at franarre dig personlige oplysninger, som fx kodeord, kortoplysninger eller MitID-oplysninger.

Du kan fx blive lokket til at udlevere dine personlige oplysninger på baggrund af en dækhistorie eller blive bedt om at klikke på et link, som fører til en falsk loginside, hvor du kan indtaste sine loginoplysninger.

Phishing kan både foregå via mail, sms eller telefonopkald.

Hvis du falder for svindelnummeret, kan tyvene franarre dig penge og overtage din identitet.

5 goder råd mod phishing

  1. Vær forsigtig med at åbne e-mails eller sms’er fra ukendte afsendere. Hvis du får en e-mail eller sms fra en ukendt afsender, skal du ikke åbne vedhæftede filer eller klikke på links, da de kan være skadelige.
  2. Tjek afsenderens e-mailadresse eller telefonnummer. Phishing-mails og -sms’er kan se ud som om de kommer fra velkendte virksomheder eller organisationer, men hvis afsenderens e-mailadresse eller telefonnummer ser mistænkeligt ud, så pas på.
  3. Pas på, hvad du afgiver af personlige oplysninger. Virksomheder vil aldrig bede om dine login-oplysninger eller adgangskoder via e-mail, sms eller telefonopkald. Hvis du bliver bedt om at afgive sådanne oplysninger, så skal du aldrig give dem videre.
  4. Tænk dig om, før du klikker på links. Phishing-e-mails eller -sms’er vil ofte have links, der fører til falske websider. Tjek altid webadressen, før du klikker på et link, og sørg for, at den er korrekt stavet.
  5. Brug antivirus- og firewall-programmer på dine enheder. Disse programmer kan hjælpe med at beskytte din enhed mod ondsindede angreb. Sørg for at holde din antivirus- og firewall-software opdateret.

Her kan du få hjælp

Hvis du har været udsat for identitetstyveri eller svindel, kan du ringe til Hotline for identitetstyveri og få hjælp.

Hotlinen har døgnåben alle årets dage.

Telefon 33 98 00 98

Først publiceret: 2. april 2023
Artiklen er sidst opdateret 31. marts 2023 kl. 13:52

Se, hvad vi ellers skriver om:

og