Advarsel: Derfor skal du holde øje med telefonregningen
Mobiltelefonselskab trak uge efter uge 45 kroner på bornholmers telefonregning for ”Sms-varekøb”, men hun havde intet købt, og nu siger ankenævn, at hun skal have tilbagebetalt hele beløbet.
Hold øje med din mobiltelefonregning! Der kan ske fusk på den. Det har Anne Gerd Balslev Kristensen fra Nexø oplevet.
Hun har længe haft abonnement hos YouSee. Pludselig opdagede hun, at der i et halvt år var trukket penge for køb, hun ikke kendte til. Det drejede sig om 45 kroner om ugen.
Hun brokkede sig til YouSee, men de afviste hende. Derefter gik hun til Teleankenævnet. Her har hun nu fået ret, og YouSee skal tilbagebetale hende samlet 1.215 kroner.
”Selv om det er et forholdsvis mindre beløb, skal man ikke bare finde sig i, at de trækker penge for noget, man ikke kender til,” siger Anne Gerd Balslev Kristensen.”
Se hele afgørelsen fra Teleankenævnet
Sådan gik det galt
Ingen kan finde ud af, hvordan betalingerne på 45 kroner ugentlig er gået i gang. Posterne står på regningen som ”Sms-varekøb”. Teleankenævnet mener, at YouSee ikke kan bevise, at Anne Gerd Balslev Kristensen har indgået en aftale om det.
Men hun fik faktisk en advarsel. En søndag modtog hun en sms om, at hun var takseret for et eller andet. Hvis hun ville opsige det, skulle hun trykke på et link i sms’en.
”Jeg var sikker på, det var svindel. Jeg var bange for, at hvis jeg trykkede på linket, så ville jeg blive snydt ved phishing. Derfor gjorde jeg det ikke”, forklarer Anne Gerd Balslev Kristensen.
Næste søndag kom der en ny sms med en lignende tekst. Derefter blokerede hun nummeret. Derfor har hun ikke modtaget flere sms’er.
Det er lusket
YouSee har fundet ud af, at betalingen var for et skydespil. Men Anne Gerd Balslev Kristensen siger, at i hendes alder spiller hun altså ikke skydespil.
Ingen andre har adgang til hendes telefon. Den er sikret med kode.
Protester omgående!
En kvinde har mistet næsten 6.000 kroner ved sms-køb. Hun var udsat for, at der blev trukket 45 kroner hver uge på mobiltelefonabonnementet for noget, hun ikke havde bestilt. Men det opdagede hun først efter 3 1/2 år.
Hun havde hver uge fået en sms om trækningerne. Men dem ignorerede hun
Hun har intet fået ud af at klage til Teleankenævnet. Nævnet siger indirekte, at hun har været for sløv.
Klagen afvises, fordi der er gået så lang tid, og fordi hun har fået sms’erne.
”Jeg synes, det er mærkeligt, at der på mobiltelefonregningen bliver trukket penge for noget, som ikke har med telefonabonnementet at gøre. Det er underligt, at YouSee lader andre trække penge. Det virker lusket,” synes Anne Gerd Balslev Kristensen.
YouSee: Ingen kommentarer
Familien på Bornholm har alle deres abonnementer hos YouSee, både mobiltelefoner, internet og tv. De betaler samlet omkring 1.500 kr. om måneden. Det er altså en god kunde, som YouSee har været i konflikt med.
Anne Gerd Balslev Kristensen har overvejet, om hun skulle skifte selskab. Men hun er faktisk glad for ydelserne fra YouSee.
”Vi lejer somme tider en film via tv-abonnementet. Betalingen for dem bliver trukket på telefonregningen. Men det er helt naturligt, fordi det jo er YouSee, vi har lejet filmen hos,” siger Anne Gerd Balslev Kristensen.
YouSee har ingen bemærkninger til afgørelsen fra ankenævnet.
Læs mere om svindel, populære apps og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.
Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.
Først publiceret: 29. september 2022
Artiklen er sidst opdateret 29. september 2022 kl. 14:27