Nethandel: Flere bliver udsat for svindel

Flere og flere danskere oplever at blive svindlet eller forsøgt svindlet på nettet, viser en ny opgørelse.

Antallet af danskere der oplever at blive forsøgt svindel er stigende.

Det viser en opgørelse af Digitaliseringsstyrelsen, KL og Danske Regioner.

Især svindel i forbindelse med handel mellem privatpersoner er steget markant, lyder det.

Flere oplever svindel via privatpersoner

I 2020 var fire procent af befolkningen udsat for svindel eller forsøg på svindel via en privatperson.

Det foregik på for eksempel på Facebook, DBA eller Marketplace.

Det tal var i 2022 steget til 13 procent.

Politiet ser også tendensen

Udviklingen bekræftes hos Politiets Nationale Center for IT-Kriminalitet.

De har oplevet en stigning i antallet af sager i de seneste år, hvor der er sket svindel eller forsøg på svindel mellem privatpersoner.

Selvom anmeldelsestallene faldt en smule fra 2020 til 2021, tyder udviklingen fra 2019-2021 på, at det er et område i vækst.

Typisk er konsekvensen ved svindel økonomisk tab, eller at varen aldrig bliver tilsendt.

Her kan du få hjælp

Hvis du oplever svindel eller ønsker at forebygge det, kan du ringe til den nye cyberhotline for digital sikkerhed.

Den kan du læse mere om herunder:

Først publiceret: 15. marts 2023
Artiklen er sidst opdateret 15. marts 2023 kl. 10:44

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og