Advarer kunder: Fup-mails lokker med tilbagebetaling

Det er ukendt, hvem der står bag de falske mails, der lige nu er i omløb. Norlys advarer kunder mod at klikke på links fra ukendte afsendere.

Hvis kunder i Norlys er i tvivl om, hvorvidt der er sket en fejl i forbindelse med betaling af en regning, kan de altid tjekke det på mit.norlys.dk.

Norlys har de seneste dage fået henvendelser fra kunder, der har modtaget mistænkelige mails fra ukendte afsendere, der udgiver sig for at være fra netop energi- og telekoncernen.

“Vi vil gerne informere dig om, at vi har modtaget to betalinger for din seneste regning, hvilket har resulteret i en overbetaling på [600DKK],” står der blandt andet i mailene, der også er påført koncernens logo.

Herefter opfordres modtagerne til at trykke på et link for at udfylde en formular, hvis de ønsker at få pengene retur. Men det er altså ikke Norlys, der er afsender på disse mails.

Lad vær med at trykke på link

Er der landet sådan en mail i indbakken, skal man ikke følge opfordringen og trykke på linket.

“Vi ville aldrig bede vores kunder om at give os deres oplysninger på den måde. Har man modtaget en sådan mail, skal man slette den, og hvis ens mailprogram giver mulighed for at rapportere den som spam, er det en god idé at gøre det også,” siger Ken Bonefeld, der er it-sikkerhedschef i Norlys.

Her er et eksempel på, hvordan den falske mail ser ud:

Først publiceret: 9. marts 2023
Artiklen er sidst opdateret 9. marts 2023 kl. 14:20

Se, hvad vi ellers skriver om:

og