Sådan hjælper du dig selv med at genoprette MitID
En ny sikkerhedsopdatering af MitID kan give udfordringer med at genoprette MitID. Her får du råd til, hvordan du starter MitID op igen.
Som følge af svindel med MitID er der blevet lavet en sikkerhedsopdatering, som begrænser borgernes egen mulighed for genoprette MitID, hvis de fx har glemt deres brugernavn, adgangskode eller har mistet deres telefon eller MitID-appen.
Glemt brugernavn:
Hent brugernavnet igen ved at logge på med NemID på www.mitid.dk.
Glemt pinkode:
Har du glemt din pinkode til MitID-app, kan du kontakte MitID-support på telefon 33980010 og få nulstillet pinkoden.
Du skal have dit pas eller kørekort klar og svare på cpr-spørgsmål.
Mistet telefon eller MitID-app:
Har du mistet din app eller telefon, kan du få oprettet en ny app med hjælp af ID-funktionaliteten i MitID-appen på en andens telefon.
Du skal have dansk, grønlandsk eller færøsk pas.
Hvis du har en kodeviser, kan du også aktivere en ny app med den.
Læs her, hvordan du får en ny aktiveringskode:
https://www.mitid.dk/hjaelp/hjaelpeunivers/mitid-app/fa-aktiveringskode-til-app/
Hjælp i Borgerservice:
Hvis du ikke har et aktivt MitID ID-middel eller et gyldigt dansk, grønlandsk eller færøsk pas, skal du møde fysisk frem i Borgerservice.
Hos Borgerservice kan du få udleveret en aktiveringskode til MitID app. Du skal identificere dig med gyldig legitimation for at Borgerservice kan udlevere aktiveringskoden.
Husk at bestille tid i Borgerservice, inden du møder op.
Kilde: esbjerg.dk
Læs mere om MitID, apps og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.
Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.
Først publiceret: 12. september 2022
Artiklen er sidst opdateret 12. september 2022 kl. 9:08