Cyklist? Her skal du selv vurdere loven

Færdselsloven lægger flere steder op til, at cyklisterne selv skal vurdere situationen. Her er fire regler, der er op til fortolkning.

Der er flere steder, hvor cyklisternes egne vurderinger kommer i spil.

Når du springer på jernhesten, er der mange regler, men færdselsloven giver dig også god mulighed for selv at vurdere, hvad der er det rette at gøre i den situation, du befinder dig i.

Det kan faktisk være en fordel for de bløde trafikanter at få lov til at bestemme selv.

“Det giver en bedre sikkerhed, når bløde trafikanter selv vurderer, for i de situationer er man mere opmærksom,” siger Jens Peter Hansen, der er landsformand for Cyklistforbundet.

Der er flere steder, hvor cyklisternes egne vurderinger kommer i spil, og her er en liste med regler, du måske ikke kendte til.

Venstresvinget

Når du som cyklist skal foretage et venstresving, har du ikke samme rettigheder som bilisterne, der må lave et blødt sving. Du skal i stedet dele svinget op i to gange ligeud.

Når du er kørt over til modsatte fortov, må du dog gerne “gennemføre svinget” og krydse vejen igen. Også selv om der er rødt. Men der skal selvfølgelig være fri bane.

Pernille Ehlers, der er chefkonsulent ved Rådet for Sikker Trafik, opfordrer dog til, at man venter, til der også bliver grønt i svingretningen.

“Ellers kan det hurtigt blive farligt,” siger hun.

Promillen

Du har måske prøvet at cykle til fest og i løbet af aftenen komme i tvivl om, hvorvidt du må cykle hjem.

Hvornår er man cyklist?

-  Ordet "cyklist" nævnes flittigt i færdselsloven, men der findes ingen klar definition.

-  Det kan skabe forvirring i dag, hvor der er mange former for transportmidler, som kan betegnes som cykler.

-  Nogle er store, nogle er hurtige, og andre er med motor.

-  Den manglende definition kan skabe farlige situationer, for alt efter cyklens type bør man agere forskelligt.

-  Her kommer netop cyklisternes vurdering ind i billedet.

Kilde: Færdselsloven og landsformanden for Cyklistforbundet, Jens Peter Hansen.

Det er da heller ikke så ligetil, for der står ikke noget i færdselsloven om, hvad din promille må være som cyklist.

Der står blot, at du skal kunne “føre cyklen på en betryggende måde”.

Det er op til politiet at vurdere, om du kan det, men Jens Peter Hansen har et godt råd: Du bør inden festen gøre op med dig selv, om du vil cykle hjem.

“Hvis man ikke sørger for at vurdere det tidligt i festen, så mister man evnen til at vurdere sin tilstand,” siger han.

Jens Peter Hansen påpeger også, at en påvirket tur på cykel i allerhøjeste grad er farlig for cyklisten selv.

Cykellygterne

Hvis du som mange andre tænder cykellygterne, når gadelamperne lyser op, og slukker dem igen, når lampernes lys forsvinder, så gør du det forkert.

Det er nemlig slet ikke gadebelysningen, men derimod solen, som bestemmer, hvornår lygterne skal tændes. Er solen oppe, kan du slukke lygterne, mens de skal tændes, når solen er gået ned.

Samtidig skal lygterne være tændt, hvis sigtbarheden er dårlig.

Det kan være svært at vurdere, om sigtbarheden er god nok, men det er der råd for. Hos Rådet for Sikker Trafik anbefaler man, at du altid har lys i cykellygterne.

“Med tændt lys bliver man meget bedre set af bilisterne. Det kan især være en hjælp for bilister, der foretager et venstresving,” forklarer Pernille Ehlers.

Svingbanen

Når du skal ligeud i et kryds uden cykelsti, men hvor der samtidig er en højresvingsbane for bilerne, hvor placerer du dig så?

Tommelfingerreglen er, at du skal holde til højre, men det er faktisk op til dig selv at vurdere, om du vil blive til højre i svingbanen, eller om du vil placere dig på ydersiden af bilerne, der skal svinge til højre.

Læs mere om sundhed, sygdom og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.

Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.

Først publiceret: 30. maj 2022
Artiklen er sidst opdateret 13. juni 2022 kl. 13:27

Emner: