Ny sms-løsning gør det nemmere at få hjælp fra Akuttelefonen

Hvis du har brug for hjælp fra Akuttelefonen 1813, behøver du ikke længere blive hængende i røret. I stedet kan du sende en sms og få et opkald tilbage, når det er din tur.

Man kan via en enkel SMS bestille et opkald, aflyse et opkald og få løbende opdateringer om ventetiden.

Det er Region Hovedstaden, der har indført den nye mulighed, som skal gøre det nemmere at få hjælp ved akut sygdom eller skade.

Du skal bare sende en sms med ordet Opkald til 1813.

Kort efter får du svar tilbage og bliver bedt om at vælge, hvad din henvendelse handler om – for eksempel sygdom, skade, børn eller seniorer.

På den måde bliver du placeret i den rigtige kø, og når det er din tur, bliver du ringet op af en sundhedsfaglig medarbejder.

Det svarer til at ringe direkte – du får ikke hurtigere hjælp, men slipper for at vente med telefonen i hånden.

Brugervenlighed i fokus

SMS-løsningen er en del af en større indsats for at gøre kontakten til sundhedsvæsenet mere overskuelig.

I marts lancerede regionen også hjemmesiden akut.dk, hvor du kan få gode råd til mere end 70 typiske symptomer. Den er udviklet af læger fra 1813 og bliver allerede brugt flittigt.

Derudover kan du nu selv aflyse din tid på akutmodtagelsen via et link i en sms, hvis du ikke længere har brug for hjælp – en mulighed, som mange allerede har benyttet.

Godt at vide om sms-løsningen

SMS-løsningen er testet og blev i juni fuldt integreret i Akuttelefonens system.

I enkelte perioder kan løsningen være midlertidigt ude af drift. I så fald får du besked, når du sender din sms.

Husk: Hvis det er livstruende sygdom eller alvorlig skade, skal du stadig ringe 112.

Først publiceret: 20. juni 2025
Artiklen er sidst opdateret 20. juni 2025 kl. 7:30

Se, hvad vi ellers skriver om:

og