Vores opmærksomhed virker for godt – og det udnytter techgiganterne

Mobiltelefonen får ofte skylden for at drukne os i information og stjæle vores opmærksomhed. Men det er snarere vores indre belønningssystem, som telefonen og techfirmaerne udnytter.

I en ny undersøgelse viser forskere fra Københavns Universitet, at vores opmærksomhed i virkeligheden fungerer forbløffende godt.

Mobiltelefonen får tit skylden for at overbelaste os med information og splitte vores fokus, men ny forskning fra Københavns Universitet viser, at det faktisk er vores eget belønningssystem, der spiller en afgørende rolle.

Vores opmærksomhed fungerer nærmest for godt og leder os mod de største belønninger – noget, som techfirmaer som Google og Facebook er mestre i at udnytte.

Vi lever i en verden, hvor techfirmaerne præsenterer os for et væld af informationer og muligheder, og vores hjerner retter sig mod det, der virker mest tiltalende.

Ifølge forskerne fra Københavns Universitet gør vores opmærksomhed det faktisk så effektivt, at vi ofte vælger det, der giver os den største belønning.

Hvad er det, der styrer vores fokus?

I forskningsartiklen Testing Biased Competition Between Attention Shifts beskriver forskerne eksperimenter, hvor deltagerne på en skærm blev præsenteret for flere bokse, hver med en tilknyttet pointværdi.

Opgaven gik ud på at vælge en boks og rapportere et bogstav i boksens hjørne.

Eksperimenterne viste tydeligt, at deltagerne oftest gik efter den boks, der gav flest point – en adfærd, som lektor Thor Grünbaum mener, siger meget om vores opmærksomhed.

“Vi kan vise, at forsøgspersonerne er i stand til at forberede flere opmærksomhedsskift på én gang, men skiftet mod den højeste belønning vinder næsten altid,” forklarer Thor Grünbaum fra forskningsgruppen Cognition, Intention and Action.

Forskerne mener derfor, at techfirmaerne udnytter vores naturlige tendens til at fokusere på det, vi tillægger mest værdi – og det gør de gennem belønnende notifikationer, likes og andre opmærksomhedskrævende funktioner.

Når belønning vinder over vaner

Vi tænker ofte på vaner som noget indgroet, men eksperimentet afslørede, at selv stærke vaner kan brydes, hvis en belønning er tilstrækkelig tiltalende.

Deltagerne, som var blevet trænet til at vælge bestemte bokse, valgte ofte alligevel den mulighed, der gav flest point, når der var flere valgmuligheder.

“Det fortæller os, at belønninger kan få os til at bryde vores vanemønstre – vi vælger simpelthen den handling, der føles vigtigst,” siger Thor Grünbaum.

Hvis du vil læse mere, kan du finde forskningen i Journal of Experimental Psychology og på Cognition, Intention and Actions hjemmeside.

Først publiceret: 18. november 2024
Artiklen er sidst opdateret 18. november 2024 kl. 9:40

Se, hvad vi ellers skriver om:

og