Efter tre timers snak i telefonen: 82-årig mister 18.000 kroner

Efter usædvanlig lang telefonsamtale med "bank og politiet" blev 82-årig overbevist og afleverede kreditkort.

Det kan koste dyrt, at føre en lang samtale med det, man tror er politiet og banken.

Det var en usædvanlig lang telefonssamtale, en 82-årig kvinde fra den nordlige del af Roskilde kommune i onsdag fik med det, hun troede var sin bank og politiet.

Hun blev kontaktet af en mand og en kvinde, der i løbet af en tre timer lang telefonsamtale havde overbevist kvinden om, at de var fra henholdsvis politiet og Nykredit.

Den 82-årige i løbet af den lange telefonsamtale overtalt til at aflevere sine tre hævekort.

Efterfølgende troppede en en mand op på hendes adresse.

Senere blev der hævet 18.000 kroner på kvindens konti.

Opfordring

Tal med dine ældre pårørende om risikoen for falske opringninger fra bedragere. 

Ingen banker eller myndigheder beder borgerne om at overføre penge eller udlevere kreditkort.

Er du i tvivl om et opkald er reelt, så kontakt den bank eller myndighed på deres hovednummer, så du kan sikre dig at det ikke er snyd.

Først publiceret: 27. marts 2024
Artiklen er sidst opdateret 27. marts 2024 kl. 9:23

Se, hvad vi ellers skriver om: