Politianmeldt: Virksomheder tog ikke imod kontanter

Forbrugerombudsmanden har valgt at politianmelde syv virksomheder for ikke at overholde kontantreglen.

"Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af disse kunder," siger Forbrugerombudsmanden.

Syv virksomheder har ikke ville modtage kontanter fra kunderne.

Det drejer sig blandt andet om et hotel, et madmarked og en restaurant.

Og derfor er de nu blevet politianmeldt af Forbrugerombudsmanden. 

Det oplyser den uafhængige tilsynsmyndighed i en meddelelse.

“Hindre diskrimination af disse kunder”

I en periode på over to år, fra marts 2021 frem til sommeren 2023, har Forbrugerombudsmanden modtaget en række klager.

De har handlet om, at virksomhederne ikke ville tage imod kontanter eller besværliggjorde kontantbetaling for kunder.

Leos Legeland, Streetfood Aalborg og Scandic Hotel er blandt de virksomheder, der er blevet politianmeldt.

Kunder, der ønsker at betale med kontanter, skal ikke være genstand for diskrimination, lyder det fra Forbrugerombudsmanden.

”Hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller mobil, så skal den også tage imod kontanter, medmindre der er tale om selvbetjening eller handel på nettet,” siger fungerende forbrugerombudsmand, Andreas Weidemann, i meddelelsen og fortsætter:

“Der er kunder, som ønsker eller kun kan betale med kontanter, og kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af disse kunder.”

Dette siger reglerne 

Ifølge betalingsloven har betalingsmodtagere pligt til at modtage betaling med kontanter i tidsrummet fra kl. 06.00 til kl. 22.00, hvis de modtager betaling med betalingsinstrumenter såsom betalingskort eller mobilbetaling.

Pligten til at modtage kontakter gælder ikke ved fjernsalg, for eksempel via internettet.

Kontantreglen gælder heller ikke ved betalinger i ubemandede selvbetjeningsmiljøer, som for eksempel ubemandede tankstationer.

Først publiceret: 17. december 2023
Artiklen er sidst opdateret 15. december 2023 kl. 13:58

Se, hvad vi ellers skriver om:

og