Pas på ekstraregninger fra biludlejning uger efter ferien
Forbruger Europa advarer forbrugere mod uventede regninger fra udenlandske biludlejningsfirmaer. De kan lande, flere uger efter ferien er slut, lyder det.
Hverdagen ruller igen, og dine tanker kredser slet ikke om den bil, du og familien kørte rundt i på jeres ferie i Spanien.
Men ud af det blå trækker udlejningsfirmaet penge fra din konto for en forsikring, du ikke vidste, du havde købt, eller en skade, du ikke kan genkende.
Den situation ser den europæiske forbrugermyndighed Forbruger Europa gang på gang i kølvandet på sommerens udflugter til udlandet.
“I nogle af de her sager er der tale om meget store beløb. Er en kobling blevet brændt af på en ny, dyr bil, så kan kravet sagtens være på mellem 10.000 og 20.000 kroner,” siger direktør i Forbruger Europa Lars Arent.
“Vi har set eksempler på, at forbrugere er blevet opkrævet de her tusindvis af kroner for skader, de simpelthen ikke har lavet,” fortsætter han.
Husk også videoer
Som det allerførste anbefaler Lars Arent, at du kontakter det firma, du har lejet bilen hos, og beder dem om at dokumentere, at det er dig, der har begået skaden.
“Er det ikke muligt for dem at dokumentere det, kan det være det, der skal til, for at biludlejeren dropper sagen,” siger han.
Står firmaet fast, er du bedst stillet i en eventuel klagesag, hvis du kan bevise, at bilen var i fin stand, da du afleverede den.
Husk dette næste gang du lejer bil
- Lej eventuelt bilen gennem den danske afdeling af biludlejningsfirmaet. Er aftalen lavet med et dansk firma, havner en eventuel fremtidig klagesag nemlig i det danske system og ikke i eksempelvis det spanske.
- Vær dog opmærksom på, om den danske afdeling blot fungerer som formidler mellem dig og den udenlandske afdeling. For så ender en eventuel klagesag med at skulle køre i det pågældende land.
- Optag en video af bilen indvendigt og udvendigt, både når du henter bilen, og når du afleverer den. Gem videoen, hvis du på et tidspunkt skal bevise, at du ikke har påført den skader.
- Send eventuelt en email til udlejningsfirmaet, når du har afleveret bilen, hvor du skriver, at du afleverede bilen i god stand. En sådan mail kan være god at have senere hen, hvis der opstår en klagesag.
Kilde: Michael Ern, der er advokat hos FDM's juridiske afdeling.
Ud over billeder anbefaler advokat Michael Ern Nielsen fra den juridiske afdeling hos bilejernes organisation FDM, at du har videoer af bilen.
“En video, der går hele vejen rundt om bilen og ind i kabinen, kan hjælpe med at vise, at der ikke var buler eller andre skader, da du afleverede den,” siger han.
Husk også at gemme afleveringsrapporten, som du gerne skulle have fået fra firmaet, da de overtog nøglerne.
Dem kan du kontakte
Frygter du, at udlejningsfirmaet kan finde på at trække endnu flere penge fra dit betalingskort, kan du kontakte din bank og bede dem om at blokere det.
“Det vil de nogle gange, og nogle gange vil de ikke. Der kan være stor forskel på banker, men det er en god idé at prøve,” siger Michael Ern Nielsen.
Er der blevet trukket penge for en forsikring eller en anden form for tilkøb, du ikke vil vedkende dig, skal du finde lejeaftalen frem og granske den. For du kan godt have skrevet under på noget, som du i situationen ikke var klar over, betød en ekstra udgift.
“Lige så snart blækket er tørt, så er det efterfølgende rigtig svært at lave om,” lyder det fra Lars Arent.
Det skal dog ikke afholde dig fra at kontakte Forbruger Europa og spørge om hjælp, siger han.
“Vi kigger på alle sager for at se, om der er noget, der kan gøres, for at folk kan få deres penge igen – uanset om der er blevet skrevet under eller ej.”
Først publiceret: 7. august 2023
Artiklen er sidst opdateret 7. august 2023 kl. 12:56