Den søde tv-far med den mørke filmside

Jesper Christensen blev landskendt som Nanas far i et børneprogram. Mellem filmoptagelserne vil han have tid til at læse bøger. 16. maj fylder han 75 år.

Jesper Christensen mener, at journalistik om kunstneres privatliv er støj. Det står i vejen for, at publikum selv kan danne en mening om en film eller et teaterstykke. 16. maj fylder han 75 år. Foto: Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix

Jesper Christensen tilhører eliten af danske skuespillere. Rækken af succesrige film med ham i en hovedrolle er lang, og det samme er listen over priser, han har modtaget.

Ikke færre end fem Robertstatuetter og fem Bodilpriser er det blevet til – foreløbig.

Tænk på hans præstation i “Bænken” fra 2000 om Kaj, der lige akkurat når at gense sin voksne datter, før alkohol-derouten sætter et endeligt punktum.

For at blive klogere på livet blandt udsatte tog Jesper Christensen og holdet i tiden før optagelserne plads på bænkene ved et socialt boligbyggeri i Ishøj.

Filmen, der gav ham både en Bodil og en Robert for Bedste Mandlige Hovedrolle, blev første del af Per Flys danmarkstrilogi.

Siden fulgte “Arven” om overklassen og til sidst middelklassefilmen “Drabet”, hvor Jesper Christensen igen spillede hovedrollen. Denne gang som en lærer, der i forelskelsen i en elev mister dømmekraften.

Trilogien blev ikke bare en hjemlig sejr – den åbnede også udlandets øjne for den danske skuespiller, der fylder 75 år 16. maj.

Værner om sit privatliv

I de følgende år spillede Jesper Christensen skurken Mr. White i tre James Bond-film: “Casino Royale”, “Quantum of Solace” og “Spectre”.

Det gav en økonomisk frihed, så han efter hver film kunne holde fri et år. En tid, han reserverede sig selv.

“Jeg føler ikke, at jeg har et ansvar over for mit publikum eller verden om at lave mange film. Jeg har kun ansvar for, at jeg har et godt liv. Hvis jeg ikke har tid til at ligge og læse bøger og se tv-serier, er jeg ikke glad,” har han sagt i et interview.

Dem er der få af, for Jesper Christensen skærmer sit privatliv, da han mener, at journalistik, der skildrer det meget personlige, er støj. Det risikerer at stå i vejen for publikums evne til selv at danne sig en mening om film og teaterstykker.

Gik teatervejen

Jesper Christensen er uddannet børnehavepædagog, men gik teatervejen, da han i 1971 blev tilknyttet Fiolteatret.

Siden fulgte teaterroller på blandt andet Betty Nansen Teatret, med det var film, hjertet bankede for. Blandt andet med roller i “Hør var der ikke en som lo” fra 1978 og “Hærværk” efter Tom Kristensens roman.

Blandt de seneste film er den norske “Kongens Valg” fra 2016, hvor han imponerede i hovedrollen som kong Håkon VII, og “Før Frosten” fra 2019, der indbragte den femte Bodil.

Danske tv-serier har han aldrig været begejstret for, men ulysten overkom han i 2014, da han medvirkede i DR’s søndagsserie “Arvingerne” som hippien Thomas.

Fem afsnit var han selv med til at instruere.

Landskendt som Nanas far

Det var også DR, der gjorde ham landskendt i 1988 i rollen som faderen til Nana i serien af samme navn. Ikke bare børnene fulgte trofast med – det samme gjorde mange voksne.

Jesper Christensen bor på Christianshavn med sin hustru, Tove Bornhøft, der er kunstnerisk leder af Teater Rio Rose.

Han er far til to voksne døtre, der har gjort ham til morfar.

Først publiceret: 16. maj 2023
Artiklen er sidst opdateret 16. maj 2023 kl. 8:41

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og