Vi svømmer i rabatter: Lær at navigere i dem

Det kan give dybe panderynker, når man som forbruger skal navigere i tilbudsjunglen. Her er der flere råd til, hvordan det bliver lettere.

Black Friday er en af årets største tilbudsdage, men det er ikke i alle tilfælde, at man får lige gode tilbud. - Vi har set, at man sætter prisen op før Black Friday og derefter har sat den ned til det, den var på inden prisstigningen, siger Morten Bruun Pedersen, cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Engang var der nogle bestemte tidspunkter på året, hvor vi stormede hen til butikkerne for at få fat i de gode tilbud.

I dag er det anderledes. Nu kan vi både komme til udsalg, kundeevents og jagte fødselsdagstilbud, og lige om lidt kommer også Black Friday.

Men de mange rabatter kan gøre det svært for forbrugerne at kende varernes normalpris og dermed at gennemskue, hvornår vi får en god pris.

Sådan lyder det fra Forbrugerrådet Tænk.

Svært at sammenligne

– Det er ikke, fordi vi ikke kan lide rabat, men når vi ikke har en normalpris at sammenligne med, kan det være, at rabatten ikke er så god, som den bliver markedsført som, siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

Du kan også forhandle

* Det er nok de færreste, der står og forhandler om prisen ved kassebåndet i supermarkedet.

* Men i andre tilfælde kan du godt tillade dig at tage forhandler-kasketten på.

* Det kan være, hvis der er tale om en tøjforretning. Her kan du for eksempel spørge, om du må få et par strømper med i købet.

* Hvis du køber flere hårde hvidevarer samtidig i den samme butik, kan det være, at du her kan få rabat.

Kilde: Morten Bruun Pedersen, cheføkonom hos Forbrugerrådet Tænk.

Derudover gør den tårnhøje inflation heller ikke situationen bedre. I september steg den til et rekordhøjt niveau ifølge Danmarks Statistik.

– Hvis ikke der var en så stor inflation, ville du få en købserfaring, hvor du ved, at kaffe plejer at koste x antal kroner.

– Men når priserne konstant ændrer sig, får du ikke købserfaring, og derfor er det svært at vurdere, om prisen er god for dig, siger cheføkonomen.

Forbrugerombudsmanden, som blandt andet holder øje med, om virksomhederne overholder markedsføringsloven, har i år justeret retningslinjerne for prismarkedsføring på visse punkter.

Her skal en vare have haft den samme pris i minimum 30 dage, før prisen må bruges som sammenligningsgrundlag for et bestemt tilbud.

Ellers skal virksomheden henvise til den laveste pris, som varen har haft den seneste måned.

Svært at navigere

Det kan dog stadig være svært at navigere i priserne som forbruger. Men vil du rent faktisk blive bedre til det, skal du være årvågen, siger Morten Bruun Pedersen.

– Forsøg at få indblik i, hvad prisniveauet er. Her er der både nettet og tilbudsaviser, siger han og nævner, at du for eksempel kan benytte en prissammenligningstjeneste.

– De fleste har nogle basisvarer, de køber ind. Her kan man prøve at se, hvordan prisen på den samlede indkøbskurv ser ud. Er den steget i pris, og kan jeg få varerne billigere, hvis jeg køber ind et andet sted?, siger han.

I den forbindelse råder han også til, at du ikke bare stormer hen til et supermarked, fordi det har tilbud på mælk.

Det kan nemlig at være, at de andre varer, du ender med at købe, er dyrere.

– Hvis der er tid til det, kan du gå ned og købe det, der er sat voldsomt ned, og handle resten ind andre steder, hvis du fornemmer, at prisen på andre produkter er dyrere, siger Morten Bruun Pedersen.

For at få et bedre indblik i normalprisen kan du også spørge i butikken, hvad den angivne vare kostede før.

Først publiceret: 18. november 2022
Artiklen er sidst opdateret 18. november 2022 kl. 13:48

Se, hvad vi ellers skriver om:

og