For få lade-standere: Tøver med at skifte til elbil

Mens flere hundrede taxavognmænd i hovedstaden har skiftet til elbil, tøver vognmændene ude på Sjælland.

Der er svært at finde ladestandere udenfor storbyerne. Derfor tøver taxierne med at skifte til el.

Rigtig mange tager skiftet fra diesel- og benzinbiler til elbiler, også når det gælder taxavognmænd. Men taxierne på Vest- og Sydsjælland, Lolland og Falster er bagud, skriver DR.dk.

Region Sjælland ligger nemlig sidst, når det kommer til antallet af taxier, der kører på ren el.

Dantaxi, der er Danmarks største taxiselskab, fortæller, at de i Region Hovedstaden har 240 eltaxier, mens der i Region Sjælland kun er syv.

Det skyldes i høj grad, at der er så dårlige lademuligheder på resten af Sjælland, fortæller vicedirektør Trine Wollenberg fra Dansk Persontransport, som er en brancheorganisation for bus- og taxivognmænd.

Kører jo døgnet rundt

En af dem, der ellers gerne ville være med på den grønne omstilling, er vognmand i Dantaxi Kim Sørensen fra Slagelse.

Han kan godt se pointen i at gå over til el, men han tør ikke skifte, når der er så få ladere, hvor de fleste samtidig er lang tid om at lade bilen op.

– Jeg kan ikke have en bil, der holder stille i fem-seks timer, fordi den skal lade, før chaufførerne kan komme ud og køre. Vi betjener kunder døgnet rundt og kan ikke lukke butikken i flere timer, fordi vi lige skal strøm på, siger Kim Sørensen.

Kim Sørensen er ikke alene om sin holdning. Han repræsenterer nemlig et bredt billede af chaufførerne i Region Sjælland med samme dilemma, fortæller Trine Wollenberg fra Dansk Persontransport.

– Det skyldes i høj grad, at ladeinfrastrukturen er meget dårlig, og det er også det, der holder vognmændene tilbage, når vi taler med dem.

Taber penge på ventetid

På trods af få ladestandere har Enis Limanovski, der er vognmand i Dantaxi i Korsør alligevel taget springet og skiftet til en elbil – han var faktisk den første i Slagelse Kommune til at skifte.

Men det har ikke været uden besvær, for den dårlige ladeinfrastruktur har store konsekvenser.

– Jeg mister penge, når jeg ikke har noget at køre i, men med tiden lærer man faktisk at bruge sin bil og holde øje med, hvor mange kilometer, man kører, og hvor langt man kan køre – om man tør at tage chancen, siger han til DR.dk

Også Khalid El-Youssuf, der er vognmand i Næstved, har taget springet og købt en eltaxi, men han kæmper ofte med lang kø for at få ladet sin bil op, fordi der er for få ladestandere til for mange elbiler.

– Nogle dage skal jeg vente i halvanden time på at få ladet min bil op uden at tjene nogen penge. Jeg har mistet meget i omsætning på at sidde og vente, siger han og tilføjer:

– Vi håber, at de får løst det her problem, for ellers er der ikke nogen vognmænd, der køber elbil.

Mistede en dagløn

Det har haft konsekvenser for både hans økonomi og hans service som taxichauffør, fortæller han.

– Jeg fik en tur fra stationen i Næstved til Gedser en lørdag nat, men jeg kunne ikke køre den, fordi jeg ikke havde strøm nok. Den tur ville give en dagløn.

Khalid El-Youssuf vil ikke anbefale sine andre kolleger at skifte til elbil som situationen er nu.

– Man skal ikke sætte sig i denne her situation, som vi står i. Men jeg håber, vi får bedre ladestandere, og så vil jeg anbefale det – men ikke lige nu, siger han.

Han har dog ikke selv fortrudt sit valg.

– Jeg gjorde det fornuftige, og jeg er glad for bilen – også selvom det er spild af penge og spild af tid. Forhåbentlig ændrer det sig snart.

Slagelse Kommune forstår godt de tøvende chauffører, og fortæller, at en ladestanderstrategi er på vej.

Læs mere om biler, økonomi og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.

Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.

Kilde: DR.dk

Først publiceret: 9. marts 2022
Artiklen er sidst opdateret 15. marts 2022 kl. 18:58

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og