Du skal selv holde øje med negative renter

Pengeinstitutter er ikke forpligtede til at varsle en kunde, når han eller hun kommer over grænsen, hvor der skal betales negative renter – det ville ellers være god service, synes Forbrugerrådet Tænk.

Bankerne er ikke forpligtede til at give kunder individuel besked, når de overskrider grænsen, og der begynder at tikke renter på.

Hvor meget skal du have på dine konti, før din bank kræver negative renter – og hvor meget har du stående i dag?

Det kan være svært at følge med i, hvornår pengeinstitutter forlanger betaling for kundernes opsparing.

Men der er ikke meget hjælp at hente i reglerne. Bankerne er ikke forpligtede til at give kunder individuel besked, når de overskrider grænsen, og der begynder at tikke renter på.

Det fortæller både Finanstilsynet og pengeinstitutternes organisation, Finans Danmark.

Sådan en ordning kunne ellers være god, mener en af læserne af Faglige Seniorers nyhedsbrev. Han synes bankerne burde give besked, når en kundes samlede indestående overskrider grænsen for beregning af negative renter.

Det er Morten Bruun Pedersen enig i. Han er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk.

”Måske findes der ikke regler om det. Men det ville da være en god service, hvis bankerne sender en besked til kunderne om, at nu begynder der at løbe negative renter på. Det er uheldigt, hvis folk betaler for noget uden at vide det,” synes Morten Bruun Pedersen.

Må selv holde øje

Når bankerne ikke giver besked, er kunderne selv nødt til at holde øje.

Det kan for nogle være indviklet. De har måske penge på flere forskellige konti. Nogle af kunderne deler muligvis konti med en partner, og hvor meget indgår så hos hver af dem til beregning af negative renter?

Morten Bruun Pedersen tænker, at hvis en kunde har rigtig mange kontanter stående på en konto, så vil banken nok kontakte vedkommende.

”Så vil de spørge, om han eller hun ikke skulle sætte pengene i værdipapirer eller andet. Det vil de høre om, fordi banken tjener godt på kundernes investeringer,” siger Morten Bruun Pedersen.

Ændringer skal varsles

Kravet fra Finanstilsynet er, at pengeinstitutter skal give hver enkelt kunde direkte besked, når de indfører negative renter.

Bankerne skal også varsle, når de ændrer rentesatser. Det kan de nøjes med at gøre i annoncer eller på hjemmesiden.

De regler følger blandt andre Lån & Spar Bank. Pengeinstituttet giver besked til kunderne om renteændringer og andre forhold blandt andet via e-Boks.

”Men kunderne får ikke en individuel besked, når indestående går over den fastsatte grænse for negative renter. De får heller ikke besked, hvis indeståendet senere igen kommer under grænsen,” oplyser HR- og kommunikationsdirektør Keld Thornæs fra Lån & Spar Bank i en mail til Faglige Seniorers redaktion.

Få en sms eller mail

Jyske Bank giver heller ikke individuel besked, når grænsen passeres.

Men banken mener, at den gør det lidt nemmere for kunderne ved, at det kun er én konto, der kan slippe for negative renter. Dermed behøver kunderne ikke foretage en kompliceret beregning på tværs af konti.

I Jyske Banks netbank findes der desuden en funktion, hvor kunden kan få besked, hvis en konto kommer over eller under et beløb, som kunden selv indtaster.

”Det kan for eksempel være grænsen for betaling af negative renter. Så sender systemet selv besked via e-mail eller sms, hvis det beløb overskrides” oplyser områdedirektør Claus Bo Pedersen fra Jyske Bank i en mail til Faglige Seniorers redaktion.

Andre banker har en lignende service. Men i nogle pengeinstitutter kan systemet kun give besked, hvis en konto kommer under et bestemt beløb. Kunderne kan derimod ikke indtaste, at de vil have besked, hvis indeståendet kommer over en grænse.

 Pengeinstitutterne har forskellige systemer – hør din bank, hvordan de kan hjælpe dig med at få besked, når du overskrider grænsen, hvor du skal betale negative renter.

Først publiceret: 11. februar 2022
Artiklen er sidst opdateret 16. februar 2022 kl. 14:52

Se, hvad vi ellers skriver om: