Derfor får vi færre forbruger-smileyer

Fødevarestyrelsen har siden nytår sagt farvel til den små-smilende af de fire ikoniske smil samt elite-smileyen.

Fremover er der kun tre slags smileyer i virksomheder og detailforretninger.

Når Fødevarestyrelsen kontrollerer, om der er gjort rent på grillen, koldt i cafeens kølerum og styr på datomærkningen i dagligvarebutikkerne, slutter besøgene fremover med enten en glad, en sur eller en lige mund.

Dermed er det farvel til den småsmilende smiley.

Ændringerne trådte i kraft ved årsskiftet og i forlængelse af, at Folketinget tilbage i 2020 besluttede at forenkle den 20 år gamle smileyordning til gavn for både virksomhederne og forbrugeroplysningen.

Farvel til den lige mund

‘Med afskeden til den småsmilende smiley forenkler vi den skala, som vi måler virksomhederne på, fra fire til tre. Det gør vi, fordi undersøgelser har vist, at mange forbrugere havde svært ved helt af afkode humøret på de fire forskellige smileyikoner. Dermed havde mange forbrugere svært ved at vurdere, hvor godt eller skidt det stod til med fødevaresikkerheden, når de kikkede på kontrolrapporten ved indgangsdøren’, forklarer vicedirektør i Fødevarestyrelsen, Annelise Fenger.

Forbrugerne får endnu en håndsrækning til foråret. Fra 1. april skal virksomhederne linke til de seneste kontrolrapporter på findsmiley.dk, uanset om de sælger deres fødevarer over nettet eller på digitale platforme som f.eks. Just Eat, Hungry eller Roomservice.

‘På den måde får forbrugere, som shopper fødevarer fra pc, tablet eller smartphone mulighed for at lade vores kontrolresultater få indflydelse på, hvilken virksomhed de vil købe mad fra. Helt på linje med de forbrugere, der handler i en fysisk butik’, forklarer Annelise Fenger.

Farvel til elitesmileyen

Siden nytår har det også været slut med at uddele den såkaldte elitesmiley.

Den fik virksomhederne, hvis de på fire kontrolbesøg i træk ikke havde fået anmærkninger. Men efter fødevarekontrollen har målrettet kontrollen på branchens problemvirksomheder, kan der nu gå flere år, inden en veldrevet virksomhed når op på de fire besøg, der udløser en elitesmiley, og dermed opnår den good will, som mange forbrugere og forretningsdrivende har lagt i elitesmilet.

De godt 25.000 virksomheder, som i dag har en elitesmiley, skal da heller ikke fjerne den fra den seneste kontrolrapport. Men markedsfører man sig med den særlige elitesmiley på nettet eller på et klistermærke ved indgangsdøren, skal man senest 31. marts tage elitesmilet ned.

Følg de butikker, du handler i på findsmiley.dk​. Du kan også få en mail, når Fødevarestyrelsen har været på kontrolbesøg

Først publiceret: 17. januar 2022
Artiklen er sidst opdateret 18. februar 2022 kl. 13:51

Se, hvad vi ellers skriver om: