Headhunterens 9 gode råd til jobsøgende seniorer

Råd til dig der er senior på jobjagt, eller bekymret for, om du vil kunne finde et nyt job, hvis du mister det du har.

Headhunteren Birgit O’Sullivan har skrevet en ny bog “Jobjagt”med gode råd til jobsøgning. 

Vi har spurgt Birgit O’Sullivan, hvordan man finder et job, når toppen er grå, og arbejdsgiverne hellere vil have yngre modeller.

Her får du 9 gode råd:

1. Sæt dig i chefens sted

 ”Der er mange gode grunde til, at det kan være sværere at finde job som senior. Sæt dig i chefens sted. Hvad kunne vække bekymring, når en chef ser din ansøgning? Bor du langt væk? Så skriv, at du gerne vil pendle,” anbefaler headhunteren. ”Sæt gerne ord på din alder: ”Min dåbsattest siger 62, men min biologiske alder er 49 år” eller ”Jeg forventer at være på arbejdsmarkedet 10 år endnu.”

Måske er du bekymret for, at chefen kan tænke, at du er overkvalificeret: ”Har du tidligere haft et job med mere ansvar, kan du for eksempel skrive ”Jeg har tidligere haft personansvar, og det er jeg god til, men nu vil jeg gerne have et job uden”. På den måde viser du, at det er ok med dig, at det ikke er alle dine kvalifikationer, der kommer i spil i det nye job”.

2. Søg uopfordret

 En af årsagerne til, at seniorer ikke kommer til jobsamtale er, at mange virksomheder bruger systemer, som robotsorterer ansøgere. Det kan betyde, at seniorer bliver sorteret fra, hvis virksomheden har valgt, at systemet skal vælge ansøgere i en bestemt alder, inden der er mennesker, der læser din ansøgning.

Cirka 50 procent af alle jobs bliver aldrig slået op. Derfor er netværk og uopfordrede ansøgere lige så vigtige, som at søge de stillinger, som virksomhederne slår op.

”Mit bedste råd er, at du skal søge i mindre virksomheder, som ikke bruger robotsortering. Og søg meget gerne uopfordret,” anbefaler Birgit O’Sullivan. ”Der er en vis portion held involveret, når man søger uopfordret, og der er endnu bedre chancer, hvis du også følger op med en opringning.”

3. Drik kaffe

De fleste vil gerne hjælpe, og kaffemøder kan derfor være vejen til dit næste job. Selv et perifært netværk kan give gevinst.

”Hold kaffemøder med alle i dit netværk,” siger Birgit O’Sullivan. ”Et kaffemøde er en helt uforpligtende snak. Et sparringsmøde hvor du tager imod gode råd og får kontaktoplysninger på andre, du kan drikke kaffe med. Det er en hel normal fremgangsmåde i dag.”

Skal du aftale et kaffemøde, kan du bede din kontakt om at kigge på dit CV eller ansøgning forinden. Ved kaffemødet følger du op. Spørg dem om, hvilke job de kan se dig i, og hvor du kan søge. Lad dem gerne udfordre dig lidt.

Efter et kaffemøde er det vigtigt, at du følger op – og husk at takke for deres tid og den sparring, du fik.

4. Vend din alder til en fordel

Her er nogle af de fordele, som Birgit O’Sullivan anbefaler, at du kan fremhæve, når du er senior:

  • Du skal ikke have børns 1. og anden sygedag.
  • Du er fleksibel i forhold til arbejdstider uden børn.
  • Du er ikke så dyr på efteruddannelsen.
  • Du ser ikke jobbet som et springbræt.
  • Du render ikke af pladsen.
  • Du har årevis af livserfaring i såvel medgang som modgang.
  • Du kan være mentor og deltage i oplæring af de unge.

5.  Kig frem – ikke tilbage

”Du skal ikke kigge for meget tilbage. Brug ikke tid op at beskrive, hvad du lavede for 30 år siden. Peg i stedet fremad og fortæl din kommende arbejdsgiver, hvad du kan bidrage med,” anbefaler Birgit O’Sullivan.Bearbejd dine gode erfaringer til noget, vi kan bruge i dag. Pas også på med gammeldags ordbrug fx EDB i stedet for IT. Husk at få nogen til at se din ansøgning igennem, inden du sender den.”

6.  Skjul ikke din alder

”Dit CV skal gerne være et validt dokument med alder og andre informationer. Vi skal helst ikke til at gætte for meget eller bruge en masse tid på at regne din årgang ud fra din uddannelse,” siger Birgit O’Sullivan. ”Når det så er sagt, så oplever seniorer, at alder på CV og ansøgning ofte betyder, at de ikke kommer til jobsamtale. Jeg er derfor lidt ambivalent over for spørgsmålet. Det er en gråzone. Du risikerer, at blive frasorteret, hvis du skriver alder på CV’et – og der er større sandsynlighed for at komme til samtale uden alder.” Hver enkelt vil gøre op med sig selv, hvad de vil. Kommer du til samtale, kan du jo bedre italesætte dine mange fortrin. Men du risikerer også at spilde alle parters tid, hvis arbejdsgiveren vil have en på 30-40 år.

”Jeg anbefaler helt klart, at du bruger et vellignende foto på dit CV. Formålet er ligetil. Vi husker dig bedre,” forklarer Birgit O’Sullivan . ”Når man har talt med 8 ansøgere på en dag, er det rart at kunne se på CV’et og straks huske, hvem der er hvem.”

Vælg et foto, hvor du ser imødekommende ud på en neutral baggrund. Du må meget gerne smile, men det skal ikke være et fest- eller feriebillede. Billedet må max være 2-3 år gammelt. Du behøver ikke investere i en professionel fotograf. Med en iPhone kan der sagtens tages gode portrætter!

7.  Fortæl den gode historie om dig selv

 Jobsøgning er storytelling, hvor du fortæller den gode historie om, hvad du står for og kan tilføre virksomheden. Det gælder især, hvis du søger et job, hvor der ikke er krav om en særlig uddannelse.

”Noget af det du kan slå på som senior, er at du er loyal, har meget med dig i rygsækken og fortsæt er nysgerrig. Mange seniorer er lette at lede i forhold til f.eks. yngre medarbejdere, der kræver ønsker mere løbende sparring og tilbagemelding. Mange seniorer hviler i sig selv, og er bevidste om, hvad de kan. Birgit O’Sullivan anbefaler: ”Skriv også gerne noget om dine personlige kompetencer. Hvorfor har de brug for en som dig? Måske er du meget stabil? Eller du er selvkørende? Eller måske er du rigtig god til at tale med andre mennesker? Her kan dine fritidsinteresser og frivilligt arbejde også bidrage til at fortælle en masse om dig.”

”En af de fejl jeg ser, når seniorer søger job er, at de ender med at være en undskyldning for sig selv. Især mange kvinder sælger sig selv dårligt. Vær ikke for beskeden og tal ikke dig selv ned,” siger Birgit O’Sullivan. ”Er du i tvivl om, hvad du er god til, så spørg folk, der kender dig. Det kan være tidligere kolleger eller chefer. Spørg dem om, hvad de tænker om dig som medarbejder eller kollega. Hvad er dine stærke sider? Det vil være med til at løfte dig. Nogle har også et heppekor eller en backinggruppe af venner eller familie, som støtter og udfordrer. Vær ikke bleg for at involvere dit netværk af familie, venner, tidligere kolleger, osv.”

8.  Hold dig aktiv

 ”Hold dig hele tiden i gang. Søg også korte ansættelser, da de kan være et springbræt til job. hertil kommer, at projektansættelser eller vikariater også viser, at du holder dig i gang. Det er nemlig sådan, at det er nemmere at få et nyt job, når du er i job,” forklarer Birgit O’Sullivan. ”Hold dig også i gang fysisk. Vinterbader du, ror 3 gange om ugen eller vandrer 25 km. om ugen, så nævn det under interesser. Laver du frivilligt arbejde eller dygtiggør dig, skal det selvfølgelig også med. ”

”Virksomhedspraktik er også værdifuldt. Her får du ny viden og bliver boostet på dit selvværd. På CV’et kan fremtidige arbejdsgivere se, at du holder dig i gang,” påpeger headhunteren. ”Jobsøgning er storytelling, hvor du fortæller den gode historie om, hvad du står for og kan tilføre virksomheden.

”Kom ud af dit hjem, ud af din komfortzone, hold dig aktiv, og vis det aktivt i dit CV.”

9.  Hold dig opdateret

 Er du i job, anbefaler headhunteren, at du selv tager initiativ til efteruddannelse, når du skal til MUS-samtale. Føler du, at du går i stå i din nuværende funktion eller job, kan du også foreslå, at du får nye jobfunktioner eller flytter til en anden afdeling for at få nye erfaringer. Det kan forbedre dine muligheder for at forblive på arbejdspladsen eller arbejdsmarkedet i det hele taget.

”Det har stor betydning, at du er opmærksom på, at din markedsværdi skal vedligeholdes. At du holder dig ajour og opdateret med fx IT. På den måde gør du det lettere for dig selv at finde job, hvis du mister det du har, eller vil prøve noget nyt,” er Birgit O’Sullivan sidste anbefaling.

 

 

Først publiceret: 28. september 2020
Artiklen er sidst opdateret 16. maj 2021 kl. 18:40

Se, hvad vi ellers skriver om:

og