De 5 mest almindelige problemer med MitID: Sådan løser du dem

Har du svært ved MitID, så tøv ikke med at tage en pårørende med på Borgerservice – eller få digital hjælp på biblioteket.

Mange oplever udfordringer med MitID i hverdagen – især når noget går galt med appen, adgangskoden eller en ny telefon.

Heldigvis er der enkle løsninger på de mest almindelige problemer.

Her guider vi dig igennem, hvad du selv kan gøre, og hvornår du skal have hjælp.

1. Jeg har glemt min adgangskode

Hvis du har glemt din adgangskode til MitID, kan du nemt lave en ny.

Det kræver, at du har adgang til MitID-appen eller din kodeviser.

Gå ind på mitid.dk og vælg “Glemt adgangskode”. Her følger du trinene. Du skal enten godkende med appen eller indtaste en engangskode fra din kodeviser.

Kan du ikke det, skal du have hjælp via Borgerservice.

2. Jeg har fået ny telefon – hvad gør jeg med MitID?

Hvis du får ny mobiltelefon, skal du installere MitID-appen igen og aktivere den på den nye enhed. Det kræver, at du enten stadig har adgang til din gamle telefon, eller at du har en kodeviser.

Du kan hente appen i App Store eller Google Play og følge anvisningerne.

Har du ikke længere adgang til den gamle telefon og ingen kodeviser, skal du kontakte Borgerservice for at få hjælp.

3. MitID virker ikke – appen åbner ikke eller går ned

Oplever du tekniske problemer med appen, kan du prøve følgende:

  • Tjek, om der er opdateringer til MitID-appen
  • Genstart din telefon
  • Prøv at afinstallere appen og hente den igen
  • Tjek om du har internetforbindelse

Hjælper intet af det, kan du få hjælp på MitID’s supportside, hvor der også er en teknisk hotline.

4. Jeg har mistet min mobil – hvordan spærrer jeg MitID?

Hvis din mobil er blevet væk eller stjålet, er det vigtigt at spærre din MitID-app med det samme.

Det kan du gøre på mitid.dk/spaer eller ved at ringe til MitID support på telefon 33 98 00 10.

Du kan også få midlertidig adgang med en kodeviser eller kodeoplæser, hvis du har én.

5. Jeg har ikke smartphone – hvordan bruger jeg MitID?

Hvis du ikke har en smartphone, kan du bruge en kodeviser eller en kodeoplæser.

Kodeviseren viser en engangskode, du indtaster, når du logger ind. Kodeoplæseren er til dig med nedsat syn eller andre særlige behov og læser koden højt.

Du bestiller en kodeviser eller oplæser via MitID.dk, eller du kan få hjælp hos Borgerservice.

Først publiceret: 17. juni 2025
Artiklen er sidst opdateret 17. juni 2025 kl. 6:38

Se, hvad vi ellers skriver om:

og