Selskab advarer: Pas på svindel-sms’er i vores navn
Flere danskere har på det seneste modtaget falske sms’er, hvor energiselskabet Norlys' navn bliver misbrugt.

Ifølge Norlys ligner de falske sms’er officielle beskeder fra selskabet og kan handle om manglende betalinger eller nødvendige opdateringer af betalingsoplysninger.
Men svindlerne forsøger at lokke modtagerne til at klikke på et link og afgive personlige oplysninger.
Norlys understreger, at de aldrig sender denne type beskeder med links til betaling.
“Vi sender kun fakturaer og vigtige beskeder via vores officielle kanaler, såsom Mit Norlys og e-Boks. Hvis du modtager en mistænkelig sms, skal du slette den med det samme og ikke klikke på linket,” oplyser Norlys i en advarsel til deres kunder.
Sådan undgår du at blive snydt
Svindel via sms, også kaldet smishing, er et voksende problem, hvor kriminelle udgiver sig for at være kendte virksomheder for at franarre folk penge eller personlige oplysninger.
For at beskytte sig anbefaler Norlys, at man:
- Tjekker afsenderen – Norlys sender aldrig sms’er med links til betaling.
- Ignorerer mistænkelige beskeder – Slet dem og klik ikke på links.
- Kontakter Norlys direkte – Hvis du er i tvivl, så ring eller skriv til selskabet via deres officielle hjemmeside.
Kunder, der er kommet til at trykke på linket, opfordres til at kontakte politiet.

Travlhed i kundeservice
Det er uklart hvor mange, der har modtaget sms’en, men det er tilsyneladende en besked, der er nået ud til ganske mange.
De seneste dage har de falske sms’er givet travlhed på telefonerne i Norlys’ kundeservice med opkald fra kunder, der undrer sig over beskederne.
Er man i tvivl om, om man har en ubetalt regning hos Norlys, kan man altid se et overblik over sine regninger på mit.norlys.dk og tjekke sin netbank eller betalingsservice.
På Norlys’ hjemmeside kan du læse mere om, hvad du skal være særligt opmærksom på ved phishing-mails og -sms’er.
Først publiceret: 30. januar 2025
Artiklen er sidst opdateret 30. januar 2025 kl. 9:20