Billeje: Modstå presset fra den ivrige sælger

Du risikerer at betale for unødvendige forsikringer og opgraderinger, hvis du ikke er ekstra vaks i forbindelse med billeje i udlandet.

Ifølge Forbruger Europa kan det være en fordel at leje din feriebil gennem et firma, som er medlem af det europæiske billejeklagenævn, The European Car Rental Conciliation Service. Dermed har du mulighed for at klage til nævnet, hvis noget går skævt.

Ferielejebilen bliver nemt dyrere at køre rundt i, hvis du ikke er på stikkerne, lige før du får nøglerne rakt over skranken hos det firma, du henter den hos.

Selv om du har lavet bookingen hjemmefra, risikerer du nemlig, at sælgeren, du møder på feriedestinationen, vil forsøge at lokke flere penge ud af dig end aftalt.

Det fortæller Lars Arent, der er direktør for Forbruger Europa, som hvert år behandler klager fra danskere, der har følt sig godt og grundigt snydt efter at have lejet bil i udlandet.

“Kimen til mange af de problemer, vi prøver at hjælpe folk med efterfølgende, begynder der, hvor forbrugeren står træt og udmattet i en lang kø og skal have fat i sin bil,” siger Lars Arent og uddyber:

“Nogle steder er det stadig en del af forretningsmodellen hos biludlejningsfirmaerne, at de prøver at presse på for et mersalg, når de afleverer bilen til kunden.”

Vær derfor ekstra obs, hvis du bliver opfordret til at købe ekstra forsikringer eller bliver tilbudt en form for opgradering.

Tre tip til billejen

  • Læs lejeaftalen grundigt, før du skriver under.
  • Medbring et internationalt kreditkort som for eksempel Mastercard eller Eurocard, og brug samme kreditkort ved booking og afhentning.
  • Tag billeder og video af bilen fra alle sider, når du henter og afleverer den.

Kilde: Forbruger Europa, der hører under Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Dette skal du have styr på

Ifølge Lars Arent er det bedste værn mod salgstalen fra den anden side af skranken, at du har forberedt dig godt hjemmefra.

Sørg derfor for at have læst din booking godt igennem, så du ved, hvad den indeholder.

“Hav styr på, hvad du har bestilt. Er du dækket tilstrækkeligt ind, i forhold til hvor mange der skal køre bilen? Ønsker du selvrisiko, eller ønsker du ikke selvrisiko, og har du i øvrigt måske allerede en forsikring, der dækker det hele?,” siger han.

Har du klare svar på de spørgsmål, bør du nemmere kunne vurdere, om sælgeren er i gang med at snøre dig.

Samme opmærksomhed skal du have, når du får lagt lejeaftalen foran dig og bliver bedt om at skrive under – det kan både være på papir eller på en skærm.

“Du skal ikke skrive under på lejeaftalen uden at have investeret ti minutter ekstra på at læse den igennem,” siger Lars Arent.

Klag altid hvis du er utilfreds

Du kan risikere, at du bliver præsenteret for en aftale på et sprog, du ikke forstår.

Sker det, skal du bede om at få den på engelsk eller dansk.

For det er vigtigt, at du er helt klar over, hvad du skriver under på, da din underskrift er bindende, og det kan gøre det sværere at få medhold i en klage efterfølgende.

“Men vores opfordring her fra Forbruger Europa vil altid være, at hvis man føler sig uretfærdigt behandlet, så skal man altid klage, og hvis ikke man er tilfreds med svaret på klagen, så er man velkommen til at komme til os, og så kigger vi nærmere på det.”

Står du i en situation, hvor du ikke har lyst til at skrive under, men af den ene eller anden grund føler dig presset til at gøre det alligevel, kan du sige, at du skriver under, men at du gør det under protest.

Det vil sige, at det skal noteres ved siden af din underskrift, at den er givet “under protest”.

“Det kan have en betydning i en klagesag efterfølgende. For det er et signal om, at der er sket et eller andet i forbindelse med indgåelsen af aftalen, som ikke har været i orden,” siger Lars Arent.

Først publiceret: 1. juli 2024
Artiklen er sidst opdateret 1. juli 2024 kl. 8:44

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og