EasyPark får millionbøde: Oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr

EasyPark oplyste ikke tilstrækkeligt om gebyr på 15 procent for parkering og har fået bøde på 1,5 millioner.

Det kostede et gebyr på 15 procent udover parkeringsprisen at bruge EasyParks app.

Men det oplyste firmaet ikke sine kunder om på tilstrækkelig vis, og det har tirsdag ført til, at EasyPark er blevet idømt en bøde på 1,5 millioner i Retten i Lyngby.

Det skriver retten på sin hjemmeside.

På opfordring fra Forbrugerombudsmanden var der rejst tiltale mod EasyPark for overtrædelse af markedsføringsloven med det formål at få firmaet idømt en bøde på fire millioner kroner.

EasyPark var også tiltalt for ikke at advare tilstrækkeligt om risikoen for at vælge et forkert parkeringsområde ved brug af appen, men det forhold blev af retten vurderet som værende forældet.

Det var anklagemyndighedens påstand, at EasyPark siden maj 2019 på skilte på parkeringspladser og på sin hjemmeside ikke oplyste om gebyret på 15 procent udover parkeringsprisen, eller at man gjorde det på en “uklar, uforståelig, dobbelttydig eller uhensigtsmæssig” måde.

Samtidig mente man, at den tekst i appen, hvor oplysningen om gebyret blev beskrevet, var med betydeligt mindre skrift end sidens øvrige tekst, hvilket var egnet til at vildlede forbrugerne.

– Retten fandt ikke, at der kunne stilles krav til oplysning om gebyret ved skiltning eller på hjemmesiden, da markedsføring her kun kunne føre til downloads af appen.

– Men gebyret skulle have været bedre oplyst i forbindelse med downloads og ved brug af appen, skriver retten på sin hjemmeside.

Bøderne for den slags lovovertrædelser, som EasyPark er dømt for, blev strammet i 2022. Men da forholdene omhandlede en periode før det, er EasyParks bøde udregnet efter tidligere bødepraksis, skriver retten.

/ritzau/

Først publiceret: 30. april 2024
Artiklen er sidst opdateret 30. april 2024 kl. 13:47