Danskernes brug af Facebook falder

2024 kan blive året, hvor under halvdelen af danskerne dagligt er på Facebook, viser en ny analyse.

Brugen af Facebook fylder mindre i dagligdagen, peger en DR-analyse på.

Sidste år blev der likede og kommenteret mindre på Facebook af danske brugere.

Det viser en ny analyse fra DR af danskernes medieforbrug

Faldet i 2023 kan ses i en større tendens, hvor danskerne i mindre grad bruger Facebook på daglig basis.

I 2022 anvendte 68 procent af befolkningen Facebook dagligt, mens kun 59 procent gjorde det samme i 2023.

Og derfor kan “2024 kan blive det år, hvor under halvdelen af danskerne dagligt er på Facebook,” skriver DR’s medieanalytikere i analysen.

Men det er ikke kun hos Facebook, at danskerne bruger mindre tid end før.  

Andre sociale medier er også ramt

Analysen viser, at anvendelsen af sociale medier dagligt er faldet på tværs af alle de mest brugte sociale medier.

Det daglige forbrug er overordnet set faldet fra 83 procent i 2022 til 77 procent i 2023.

Og det er sket blandt danskerne i alderen fra 15 til 75 år.

Faldet i det daglige forbrug betyder dog ikke, at danskerne i gennemsnit bruger få timer foran skærmen.

“Som tidligere år bruger vi fortsat mere end syv timer på medier hver eneste dag. Det dækker dog både over en ujævn fordeling mellem aldersgrupper, og at vi ofte bruger flere medier samtidig,” lyder det i analysen.

Af de timer udgør sociale medier og spil fylder 18 procent, mens streaming og traditionelt tv står for 45 procent.

Først publiceret: 31. januar 2024
Artiklen er sidst opdateret 31. januar 2024 kl. 8:35

Se, hvad vi ellers skriver om:

og