Dækskift: Kan helårsdæk betale sig?

Det er snart påske, og så er det tid til at skifte dæk, hvis du altså ikke kører med helårsdæk. Men er der overhovedet penge at spare med helårsdæk?

Hvilke dæk du vælger at køre med i løbet af året, har en lille betydning for økonomien, mens bilens køreegenskaber kan blive påvirket af dæktypen.

Hvis du er bilejer, har du måske overvejet, om du skal bruge helårsdæk eller skifte mellem vinter- og sommerdæk.

Det er ved at være tid til at skifte, for den gode huskeregel er jo, at dækkene skal være skiftet til påske.

Hvilke dæk du vælger at køre med i løbet af året, har en lille betydning for økonomien, mens bilens køreegenskaber kan blive påvirket af dæktypen.

Det forklarer forbrugerøkonom i bilejernes organisation FDM Ilyas Dogru.

“For mange danskere er helårsdæk et glimrende alternativ og under alle omstændigheder en langt bedre løsning, end hvis man kører med sommerdæk hele året,” siger han.

Ingen stor besparelse

Men når det kommer til økonomi, er der ikke nødvendigvis så mange penge at spare.

En af årsagerne er, at helårsdæk typisk bliver hurtigere slidt.

“Tommelfingerreglen hos os i FDM er, at det koster det samme, om du har helårsdæk, der slides dobbelt så hurtigt, eller om du har to sæt, altså vinter- og sommerdæk, som holder dobbelt så længe,” siger Ilyas Dogru og tilføjer:

“Men med helårsdæk skal du ikke købe to sæt fælge, så det er jo penge sparet.”

Der kan også være ekstra udgifter forbundet med at have to sæt dæk, fordi det sæt, der ikke bliver brugt, skal opbevares, og dækkene skal udskiftes to gange årligt.

Medmindre du altså selv opbevarer og udskifter dækkene.

Det mest almindelige

Hos den landsdækkende autoværkstedskæde Quickpoint er det netop denne ekstra udgift, der bliver fremhævet af den administrerende direktør, Tim Søndergaard.

“Anskaffelsesprisen er stort set den samme uanset dæktype, men med helårsdæk skal hjulene ikke byttes rundt to gange årligt,” siger han.

Værkstedets erfaring er, at det stadig er mest almindeligt, at bilisterne vælger at køre med vinter- og sommerdæk.

“Hvis vi tager udgangspunkt i sikkerhed, er den bedste løsning vinter- og sommerdæk, da disse dæk er udviklet til netop det klima, som de bliver benyttet til, og giver derfor de mest optimale egenskaber,” siger Tim Søndergaard.

Bedre bil med sommerdæk

Ifølge forbrugerøkonom Ilyas Dogru er bilerne faktisk bygget til sommerdæk. Bilen har altså de bedste køreegenskaber om sommeren.

“Man får en smule bedre bil med sommerdæk, når vejret er til det. Det er vigtigt at huske, at helårsdæk ikke har lige så gode egenskaber som vinter- og sommerdæk. Helårsdæk har længere bremselængde,” siger han og tilføjer:

“Vær opmærksom på, at det ikke er i alle lande, at helårsdæk er tilladte om vinteren. Så skal du på vinterferie i bil, anbefaler FDM, at du skifter til vinterdæk.”

Helårsdæk har typisk mere rullemodstand, og det betyder, at du kan køre kortere per liter eller opladning.

Den mulige ekstra udgift afhænger af den enkelte bil og dit kørselsbehov, men Ilyas Dogru estimerer, at brændstofforbruget øges med to til tre procent.

Først publiceret: 20. marts 2023
Artiklen er sidst opdateret 20. marts 2023 kl. 10:23

Se, hvad vi ellers skriver om:

, og