Undgår retssag

Forbrugerombudsmand dropper retssag mod kasinovirksomhed, som indtil nu brugte animeret dronningefigur i sin markedsføring.

Foto: Bo Amstrup/Ritzau Scanpix

I de omtvistede reklamevideoer fra Royal Casino var dronningefiguren en ældre dame med blå øjne og gråligt hår. Hun bar diadem, medaljer, perlesmykker, rød gallakjole og et blåligt ordensbånd.

Men det er slut nu, oplyser Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Kasinovirksomheden dropper nemlig brugen af den animerede dronningefigur, efter Forbrugerombudsmanden havde lagt sag an mod Royal Casino ved Sø- og Handelsretten, fordi de mente, at virksomheden overtrådte god markedsføringsskik.

Retssagen bliver derfor ikke til noget alligevel, da Royal Casino samtidig har givet tilsagn om, at de heller ikke fremover vil benytte sig af den pågældende dronningefigur eller andre figurer, der kan blive opfattet som en henvisning til dronningen eller andre medlemmer af det danske kongehus.

Det er ulovligt

Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, siger:

“Hvis en virksomhed ønsker at benytte en person, et logo, et varemærke eller andre kendetegn i sin markedsføring, så kræver det samtykke. Ellers vil det være ulovligt ikke bare efter markedsføringsloven men også efter en række andre regelsæt. Det gælder også, hvis man skaber en kommerciel figur eller et miljø, der udnytter og snylter på en anden persons goodwill, popularitet og reklameværdi.”

“Vi har behandlet sagen, fordi Kongehuset og Dronning Margrethe 2. har en særlig status i det danske samfund, og fordi det har generel samfundsmæssig betydning, når private virksomheder misbruger kongehuset kommercielt.”

Læs mere om kendte, kongelige og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.

Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.

Først publiceret: 4. juli 2022
Artiklen er sidst opdateret 14. juli 2022 kl. 11:48

Se, hvad vi ellers skriver om: