Bilejer? Her kan du handle om værkstedsprisen

Du kan godt forhandle om prisen på din mekanikerregning, men der er en række udfordringer. Læs her, hvor du kan presse prisen - og hvor du ikke bør gøre det.

I princippet kan du forhandle om det meste, men det er ikke nødvendigvis smart. - Man kan risikere, at man kun får løst den ene opgave, man selv efterspørger, selv om det måske havde været smart, at man samtidig fik ordnet et par andre ting, nævner FDM-konsulent Yasser Abaiji.

Det kan være en dyr omgang at køre bilen på værksted.

Og ligesom med tandlægeregningen er det sjældent penge, man jubler over at skulle af med.

Pas på med at købe reservedele selv

* FDM får jævnligt forespørgsler på, om man kan spare penge ved selv at købe reservedelene og medbringe dem hos autoværkstedet.

* Det er dog ikke nødvendigvis smart. I hvert fald oplyser FDM, at det medfører en række ulemper.

* Dels tjener værkstedet efterhånden så lidt på opgaven, at nogle værksteder ikke vil påtage sig den.

* Dels kan der være forskel på prisen og kvaliteten af uoriginale dele, som derfor kan have en ringere tilpasning, dårligere egenskaber eller kortere levetid.

* Endelig risikerer du, at delene måske ikke passer alligevel, og så bremser du mekanikeren i hans arbejde. Hvis værkstedet derimod selv indkøber delene, har værkstedet ansvaret for, at det hele passer sammen.

* En sidste faldgrube er ansvarsplacering. Hvis gearkassen giver nye eller større problemer efter en uge, skyldes det så værkstedet eller reservedelen? Her kan du ende i et juridisk tovtrækkeri om ansvarsplacering, hvis du selv har købt reservedelen.

Kilde: FDM

Men det skal gøres, og ligesom med andre håndværksopgaver afhænger værkstedsregningen af flere faktorer.

– Derfor er der rum for forhandling, siger Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent i bilejernes organisation FDM’s rådgivning.

Det er dog ikke alt, der er lige let at forhandle om.

Dyr adresse

Hvis værkstedet ligger på en dyr adresse, må du forvente, at deres timepris er tilsvarende dyrere – fordi huslejen er en fast udgift for dem.

Der er også et element af udbud og efterspørgsel, hvor store værksteder – eller værksteder med et godt ry – kan sætte prisen tilsvarende højere.

– Der er også forskel på, om du skal have lavet almindelig service eller diagnosearbejde, hvor der er fejl på bilen, forklarer Yasser Abaiji.

Diagnosearbejde kræver nemlig særlige kompetencer, og derfor er specialteknikeren dyrere i timepris.

– Så det er overlægen, der træder til – den dyreste mand på værkstedet. Samtidig kan komplekse fejl kræve særligt udstyr eller kompliceret diagnosearbejde, hvilket også øger timeprisen, siger han.

Standard produkt

Almindelige serviceeftersyn er derimod et mere standardiseret produkt.

Derfor er der større udbud, konkurrence og dermed priskrig for at lokke kunderne til.

Så det er et oplagt sted at forhandle ved at indhente tilbud fra forskellige værksteder, forklarer Yasser Abaiji.

Men det er vigtigt at være specifik i sin opgavebeskrivelse, så man ikke sammenligner pærer og bananer, siger han.

– Det duer ikke, at man sammenligner en pris på 2500 kroner med en pris på 1500 kroner, hvis det reelt er to forskellige opgaver, siger han.

Her kommer prisportaler såsom autotilbud.dk og autobutler.dk ind i billedet.

Det kan ifølge Yasser Abaiji være en fin måde at danne sig et overblik på.

Du kan også presse prisen på de større og mere avancerede indgreb, men det er ikke altid hensigtsmæssigt, forklarer han.

Vær specifik

Hvis du skal sammenligne tilbud, er det nemlig vigtigt at være specifik. Og det harmonerer ikke altid med det optimale indgreb.

For eksempel ville en fagmand måske anbefale dig at skifte den slidte vandpumpe, når bilen i forvejen var skilt ad for at skifte tandremmen.

– Men fordi opgaven kun lyder “skift tandrem”, så får man ikke rådgivning med, selv om det kunne være den billigste løsning samlet set, forklarer Yasser Abaiji.

Overvej også, om du foretrækker et autoriseret mærkeværksted eller et frit værksted.

Prisniveauet på de frie værksteder er ofte lidt lavere, fordi de ikke er underlagt helt samme krav, og fordi de ikke udelukkende bruger originale dele, forklarer Yasser Abaiji.

– Det er en smagssag. Nogle vil have mærkeværksteder, andre er ligeglade. Men hvis man bare vil have det billigste, skal man formenlig kigge på de frie værksteder, siger han.

De værksteder, som findes på prissammenligningsportalerne, er typisk frie værksteder, forklarer Yasser Abaiji.

Hvis du derimod vil presse prisen på et mærkeværksted, må du selv gribe knoglen.

– Så må du selv ringe rundt, indhente tilbud og vælge det billigste, siger han.

Læs mere om kendte, kongelige og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.

Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.

Først publiceret: 4. april 2022
Artiklen er sidst opdateret 7. april 2022 kl. 9:50

Se, hvad vi ellers skriver om:

og