Nemt tjek-selv: Find ud af om du kan få boligstøtte

600.000 husstande modtager boligstøtte i Danmark. Nu har Udbetaling Danmark skabt en ny selvbetjeningsløsning, der nu gør det hurtigt og nemmere at søge boligstøtte.

Udbetaling Danmark har skabt en ny selvbetjeningsløsning, der er langt lettere at ansøge i end før.

At søge boligstøtte har hidtil været svært for en del ansøgere, og har for mange forårsaget både hovedbrud og usikkerhed om, hvorvidt man har gjort det rigtige. Men nu er det blevet langt mere enkelt og hurtigt for både dem, der gerne vil søge og for deres pårørende, der vil hjælpe med at søge.

Udbetaling Danmark, som udbetaler boligstøtte til ca. 600.000 husstande, har skabt en ny selvbetjeningsløsning, der er langt lettere at ansøge i end tidligere.

-Vi ved, at boligstøtte er svært for mange borgere, og det gælder også, når de skal ansøge.

-Vi kan ikke ændre reglerne, men til gengæld kan vi have et mål, om at gøre det så let som muligt for kunderne. Derfor har vi analyseret deres brug af den tidligere ansøgningsproces, lyttet til, hvad de typisk ringer til Udbetaling Danmark om, og ladet dem teste og komme med vigtige input til den nye løsning, fortæller underdirektør for boligstøtte i Udbetaling Danmark, Britt Blichfeld Davidsen.

Nem adgang til rette ydelser

Boligstøtte er komplekst, og der er mange spørgsmål, man som borger skal forholde sig til, når man ansøger. Alle disse forhold har Udbetaling Danmark simplificeret i udviklingen af den nye selvbetjeningsløsning.

-Det er et mantra for Udbetaling Danmark at gøre det let for den enkelte dansker at få adgang til de rette offentlige ydelser. Det er i alles interesse. I sidste ende handler det om, at vi i ATP, hvor under Udbetaling Danmark hører, administrerer så effektivt som muligt, for så rækker vores velfærdskroner jo så meget desto længere.

-Derfor har vi haft fokus på, at den nye selvbetjeningsløsning er enkel og hurtigt bliver handlingsorienteret, så kunden kan komme videre til det, de har brug for. Det kan eksempelvis være at få samtykke fra kunden til at anvende vedkommendes data fra Skattestyrelsen, forklarer Britt Blichfeld Davidsen.

Brugervenlighed

Den nye selvbetjeningsløsning på boligstøtte-området med fokus på brugervenlighed betyder blandt andet:

  • Inden man påbegynder ansøgningen, ved ansøger hvilke informationer man skal finde frem fra fx. Skattestyrelsen, banken eller udlejer. Der forklares også, hvordan man vil blive guidet gennem ansøgningen.
  • Forventningsafstemning tidligt i processen om, hvorvidt man kan få boligstøtte. Hvis huslejen eksempelvis er under 1.900 kr., er det ikke muligt at modtage boligstøtte. Når borgeren taster disse situationer ind, bliver de på de aktuelle trin gjort opmærksomme på, at de formentlig får afslag.
  • Der er væsentligt flere trin i den nye løsning, til gengæld er der meget færre spørgsmål pr, side, hvilket gør det langt mere overskueligt og intuitivt at svare.
  • Der er indsat hjælpetekster, som borgerne kan klikke frem ved behov.
  • Det er altid muligt at følge sin sag i selvbetjeningen ved at logge ind på sin status.
  • Al kommunikation i selvbetjeningen er skrevet i et sprog, der er så enkelt og forståeligt som muligt.

Læs mere om penge, pension og mange andre emner i SeniorNews. Danmarks eneste nyhedskanal til seniorer.

Nyhedsbrevet kommer hver morgen på mail. Det er gratis og fyldt med seniornyheder, konkurrencer og gode tilbud.

Kilde: ATP

Først publiceret: 9. marts 2022
Artiklen er sidst opdateret 15. marts 2022 kl. 18:57

Se, hvad vi ellers skriver om:

og