Ombudsmanden: Du har ret til at betale kontant
Medarbejdere i nogle butikker vil helst ikke modtage rigtige penge. Men du har retten på din side, siger Forbrugerombudsmanden igen i en ny sag fra Odense og København.
Virksomheder forsøger af og til at lokke kunderne til kun at bruge betalingskort i butikkerne.
Det er nemlig oftest nemmest for medarbejderne, når du på få sekunder kan betale en hel bunke varer.
Det, der er nemmest for medarbejderne, går hurtigst.
Derfor bliver medarbejderne billigere i lønomkostning, hvis du kan lokkes til at bruge kort.
Kontanter er ok
Men nu siger ombudsmanden, at butikkerne af enhver art skal tage imod kontanter.
Du har altså retten på din side, hvis du gerne vil betale en pose Labre Larver med en hundredekrone-seddel for så at få mønter tilbage i hånden.
Forbrugerombudsmand Christina Toftegaard Nielsen, siger:
”Hvis en virksomhed tager imod betaling med kort eller mobil, skal den også tage imod kontanter”.
Børn uden kort
“Kontantreglen har til formål at hindre diskrimination af kunder, der ønsker eller kun kan betale med kontanter – for eksempel børn eller andre, som af den ene eller anden grund ikke kan bruge elektroniske betalingsløsninger”, siger ombudsmanden.
“Reglen kan ikke omgås ved, at virksomheden indfører et system, hvor kontanter kan veksles til et lokalt betalingskort, som kan bruges til at betale med.”
Gik ikke
Det med det lokale betalingskort udtaler ombudsmanden sig om, fordi to madmarkeder i Odense og København prøvede, om den lille finte gik.
Hvis kunderne de to steder ønskede at betale med kontanter, skulle de veksle deres kontanter til et kort i baren, som herefter så kunne bruges i boderne.
Forbrugerombudsmanden har vurderet, at det er i strid med kontant-reglen at indføre et system, hvor kunder kun kan bruge kontanter ved at købe et kort, som skal anvendes som betalingskort i madboderne.
En ommer
Madmarkederne har anmodet om at få fristen for at efterleve kontantreglen i alle madboder udskudt til 21. marts 2022. Herefter tager de imod kontanter, har de meddelt. Det har Forbrugerombudsmanden sagt ok til.
Vil du læse mere om sagen om de to madmarkeder Broens Gadekøkken og Storms Pakhus i Odense og København, så klik HER
Først publiceret: 24. februar 2022
Artiklen er sidst opdateret 28. februar 2022 kl. 13:44