Vi råspiser kager til X Factor og sportstv
Fastelavnsboller, romkugler, flødeboller og andet godt sluger vi råt, når det er store begivenheder i fjernsynet
“Vi holder øje med seertallene i fjernsynet. Når der er håndbolddrenge, X Factor, EM-fodbold og så videre kommer danskerne efter mange flere kager.”
Sådan siger Kit Stjernholm fra Kornbageren i Odense.
Når de store tv-begivenheder kører over aftenskærmene i Danmark, har bagerne om dagen solgt for op imod 20 procent mere, end de plejer. “Mindst,” lyder det.
Dobbelt så mange romkugler
I Kastrup på Amager er folk endnu mere sultne efter kager.
“Det er de store tv-begivenheder, der får salget til at stige. Det er landsindsamling, Vild med Dans og for eksempel elitesport”, siger bagermesteren.
“Til X Factor sælger vi dobbelt op af romkugler og flødeboller med marcipanbund,” fortæller konditor- og bagermester John Jønsson fra Johns Kagehus.
I brancheforeningen Bager- og Konditormestre i Danmark nikker direktøren samstemmende til meldingerne fra bagerierne.
“Vi skal have noget på bordet, når vi mødes her i Danmark; så i forbindelse med de store nationale begivenheder gør danskerne lidt ekstra ud af det”, siger adm. direktør Henrik Mühlendorph.
“Folk henter ikke bare en pose småkager i Føtex. De går i stor stil til håndværksbageren,” forklarer han.
Henrik Mühlendorph kan se på omsætningstallene, at det går godt hos bagerne, når tv sender programmer, som vi typisk ser sammen med familien eller venner.
Æbler til ældre
Lige nu er det sæson, hvor der ryger mange fastelavnsboller over disken hos landet bagere.
Der er forskel på, hvad unge og ældre køber, når der skal være hygge foran husalteret om aftenen.
I Odense siger Kit Sjernholm:
“Ældre vil gerne have gammeldags fastelavnsboller; altså en fastelavnsbolle med vaniljecreme, flødeskum og hindbærsyltetøj. Vi har også designet en fastelavnsbolle med æblefyld. Den er de også glade for, for den smager af deres barndom.”
Til de unge sælger Odense-bageren mange fastelavnsboller med moderne og mere eksperimenterende fyld af cheesecake og blåbær og med skildpadde-fyld.
Prikket Kaj-kage
En håndboldkamp på tv er ikke bare håndboldkamp.
“I håndbolddrengenes indledende runde sælger vi kun lidt over normalt. Når de så begynder at spille om fine placeringer og medajler, ja så stiger salget rigtig meget,” forklarer Kit Stjernholm fra Kornbageren.
I forbindelse med seneste Tour de France lavede bageren i det fynske de grønne Kaj-kager om for at maksimere salget. Og for sjov.
“Vi lavede både Kaj-kager som den prikkede bjergtrøje, i pointtrøjen og i den gule førertrøje.”
Har hun allerede produktudviklet med henblik på Tour de France, som i juli rammer Sønderjylland?
“Nej, ikke endnu. Men det kommer. Vær sikker på det,” siger Kit Stjernholm.
Først publiceret: 11. februar 2022
Artiklen er sidst opdateret 16. februar 2022 kl. 14:52