Find den rigtige automekaniker i junglen

Uvildige kontrolbesøg, frivillige garantiordninger og anbefalinger fra netværket er noget af det, der taler for kvaliteten af autoværkstedet. Du kan tjekke værkstedet forlods.

Det kan føles som at spille Lotto at vælge værksted til den lille firhjulede.

Men hvordan vælger man værksted i skoven af udbydere?

Et godt pejlemærke er uvildige kontrolbesøg, fortæller Yasser Abaiji, der er teknisk konsulent hos FDMs rådgivning.

“Gå ind på værkstedets hjemmeside og se, om det er tilknyttet uvildige tilsynskontroller fra eksempelvis Teknologisk Institut. Så ved du, om værkstedet både fører egenkontrol og uvildig kontrol”, siger han.

Pludseligt besøg

Ordningen minder lidt om Fødevarestyrelsens kontrolbesøg – fagfolk dukker uanmeldt op og ser på, om tingene foregår efter bogen.

Teknologisk Institut oplyser selv, at de kontrollerer udstyr og kvaliteten af det udførte arbejde på 1600 autoværksteder.

Blandt andet på rustcentre, hvor kontrollen sikrer, at værkstedernes rustbeskyttelse er af høj kvalitet, oplyser Teknologisk Institut.

Et andet pejlemærke er, om autoværkstedet er tilmeldt Bilgaranti.

Det er en garantiordning etableret af Bilbranchen, Autobranchen Danmark og Dansk Bilbrancheråd.

Klag

Private forbrugere, som har fået medhold i en klage over køb eller reparation af bil hos Ankenævn for biler, kan få dækket det beløb, der er truffet afgørelse om, oplyser bilgaranti.dk.

Du får altså en klagemulighed, hvis det går galt.

Og samtidig vidner det om gode intentioner hos værkstedet, at det tilmelder sig en garantiordning, hvor FDM kan udpege en uvildig observatør.

Formålet er at indfri og indtræde i forbrugernes krav mod en autovirksomhed, hvis Ankenævn for biler har givet forbrugeren helt eller delvist medhold, oplyser bilgaranti.dk.

I forhold til bilens oprindelige fabriksgaranti tror nogle, at den i sig selv afhænger af, hvilket værksted man vælger.

Forlang kvittering

Det er ikke helt korrekt, oplyser FDM.

“Hvis den løbende service foregår efter fabrikantens forskrifter, kan du selv vælge mellem et mærkeværksted og et frit værksted”, uddyber konsulent Yasser Abaiji.

Dog er dokumentation vigtig.

Hvis der opstår problemer, kan forhandleren stille spørgsmål til, om det skyldes manglende eller forkert service.

“Derfor skal man bede om en kvittering fra værkstedet, hvor det fremgår, at service er udført efter fabrikantens forskrifter”, siger Yasser Abaiji.

Fra mund til mund

Hvis du står med en elektrisk fejl – og servicen bestod i et olieskift – så skyldes det ene ikke nødvendigvis det andet.

“Men hvis man vil have, at fabriksgarantien er fuldstændigt gældende, skal du kunne dokumentere, at al service er overholdt efter fabrikantens forskrifter”, siger Yasser Abaiji.

Sørg for, at det både fremgår af din bestilling, inden bilen ryger på værksted, og af kvitteringen, når den har været afsted.

Til sidst skal man ikke kimse af netværkets holdning. Faktisk anbefaler FDM, at du vælger et værksted, som familie eller bekendte taler godt om.

“Hvis dit lokale værksted gør dig tryg, overholder alle aftaler og udfører et smaddergodt stykke arbejde hver eneste gang, så er det måske værd at betale lidt ekstra for”, mener Yasser Abaiji.

Hvad er kulance?

Ifølge Dansk Erhverv og FDM skal kulance forstås som imødekommenhed fra sælgers eller butikkens side. Ordet bruges om situationer, hvor butikkerne kommer kunden i møde - selv om butikken ikke er forpligtet til det i henhold til købeloven.

* En bilfabrikant og et mærkeværksted kan eksempelvis kompensere dig økonomisk for en skade på bilen, hvis de kan se, at du altid bruger mærkevare-reservedele, altid følger service og altid kører til mærkeværkstedet.

* Kulance kan altså ses som en loyalitetsordning.

* Kulance er dog ikke det samme som en garanti. Og FDM oplever, at nogle bilejere forventer sig for meget af kulancen og tror, at skaderne vil blive dækket af kulancen - selv om de ikke gør.

* Mange værksteder har et kulancebudget. Derfor er det hverken en forsikring eller en evig gavebod, men derimod noget, du kan være heldig at få som loyal kunde.

Først publiceret: 3. februar 2022
Artiklen er sidst opdateret 16. februar 2022 kl. 14:59

Se, hvad vi ellers skriver om:

og