Tre ændringer i købeloven: Du har fået nye rettigheder

Ved årsskiftet fik du en håndfuld nye rettigheder, når du handler digitale produkter. Her får du overblikket over tre ændringer, der stiller dig bedre fremover.

Nu har du også fået rettigheder i købeloven, som gælder digitalt.

Du kender måske købeloven. Med den i hånden kan du klage – det der også kaldes reklamere – over et produkt, der ikke lever op til det, det skal. Så skal sælger udbedre fejlen, og ellers kan du ophæve dit køb.

Og med årsskiftet har den fået en opdatering, som har givet dig bedre kort på hånden.

– Som forbruger kan det være vigtigt at vide, når man skal gøre krav på sine rettigheder, siger Susanne Aamann, som er kontorchef hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Her er tre vigtige ændringer, du skal kende.

Købeloven træder ind i den digitale tidsalder

Indtil nu har digitale tjenester og digitalt indhold faktisk ikke været nævnt i paragrafferne. Men det ændrede sig med årsskiftet.

Hvad er digitalt indhold, tjenester og elementer?

* Digitalt indhold er for eksempel apps, lyd- og videofiler, digitale spil og e-bøger.

* Digitale tjenester er eksempelvis sociale medier, billed- og lyddeling og anden filhosting.

* Varer med digitale elementer er for eksempel spillekonsoller, smarture med blandt andet gps og biler med indbygget digital teknologi.

Kilde: Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen

Det vil sige, at du nu også kan reklamere, hvis der er problemer med eksempelvis en app, et digitalt spil, en e-bog eller en streamingtjeneste – eller hvis der er forsinkelse på leveringen.

Det gælder det, der kaldes varer med digitale elementer. Det kan for eksempel være et smartwatch eller en bil med indbygget software.

– Som forbruger skal man vide, at hvis man køber en app, en lydfil, en spillekonsol eller en ny bil med software, så er det digitale indhold eller de digitale elementer også omfattet af købeloven.

– Så hvis bilen virker, men softwaren ikke virker, så kan du gå ned og klage, forklarer Susanne Aamann.

Din digitale reklamationsret bliver ikke for gammel

Normalt udløber din reklamationsret efter to år. Men her træder der også en ny ændring i kraft, når det gælder digitale tjenester og digitalt indhold, som leveres løbende.

Det forklarer Kim Fogtmann, som er jurist hos Forbrugerrådet Tænk.

– Det gælder for eksempel med streaming. Når du løbende får leveret digitalt indhold, så er der ikke to års frist – så gælder reklamationsretten hele tiden.

– Så du står faktisk bedre ved en løbende tjeneste, som skal holdes opdateret og funktionsdygtig, fordi reklamationsretten gælder i alt den tid, tjenesten bliver leveret, siger Kim Fogtmann.

 Du har loven på din side dobbelt så længe

Du har også fået udvidet dine rettigheder inden for det, der kaldes formodningsreglen. Og det gælder ikke kun for de digitale, men for alle varer.

Formodningsreglen går ud på, at hvis der er en fejl eller et problem med produktet inden for det første halve år, så må man formode, at fejlen har været der fra starten.

– Fordi fejlen opstår så hurtigt, så er der en formodning om, at varen havde fejlen ved købet. Og så kan man gå ned med varen til sælger og sige, at den ikke virker, fortæller Susanne Aamann.

Og formodningsreglen er nu blevet udvidet, så den gælder et helt år. Du skal altså ikke til at bevise, at fejlen har været der hele tiden. Ansvaret ligger hos butikken.

– Det er en væsentlig forbedring af forbrugerrettighederne, fastslår Susanne Aamann.

Først publiceret: 3. januar 2022
Artiklen er sidst opdateret 23. februar 2022 kl. 13:23

Se, hvad vi ellers skriver om: