Her er el-sælgernes 5 værste tricks
De sidste par år er klagerne over el-sælgere eksploderet. Og ofte bliver vi narret til at skifte selskab uden vi ved det.
De sidste par år er klagerne over el-sælgere eksploderet, og de sidste par måneder, hvor prisen på strøm er banket op, er de vedholdende sælgere flittigt i røret.
Men vi skal passe på, for oftere og oftere bliver vi narret til at skifte energiselskab uden at vi opdager det.
Her er de 5 tricks som sælgerne især bruger, fortæller Forbrugerombudsmandens kontor.
1. El-sælger: Jeg ringer vedrørende din elregning
Det lyder som om el-sælgeren ringer fra det selskab, hvor du normalt køber strøm. Sælgeren siger for eksempel, at du kan spare penge ved at skifte abonnement. Du tror, at du skifter abonnement i dit nuværende selskab. Men i virkeligheden bliver du skiftet over til sælgerens energiselskab.
2. El-sælger: Du skal have penge tilbage
Du får at vide, at du skal have penge tilbage eller tilmeldes grøn strøm. Derfor bedes du oplyse dit CPR-nummer og din bankkonto. Du tror, at du taler med dit nuværende energiselskab, men det er en el-sælger, der skifter dig over til et andet selskab.
3. El-sælger: Jeg ringer fra et analysefirma
Du tror, du bliver ringet op af en medarbejder fra en statslig institution eller et analysefirma, der vil høre om dit strømforbrug. Men det er en el-sælger, der vil skifte dig over til sit selskab.
4. El-sælger: Dit elselskab er gået konkurs eller fusioneret
El-sælgeren beder om dit CPR-nummer og dine bankoplysninger, fordi dit energiselskab er gået konkurs, blevet opkøbt eller fusioneret. Forklaringen lyder, at du skal skiftes over til et nyt selskab. Det er dog ikke korrekt.
5. El-sælger: Du kan spare en masse penge
El-sælger siger, at du kan spare penge på gebyrer, transport af strømmen, faste afgifter, et tillæg eller en ny lov ved at skifte selskab. Det passer oftest ikke. Prisen stiger i stedet for.
Kilde: Forbrugerombudsmandens pressemeddelelser
Først publiceret: 9. oktober 2021
Artiklen er sidst opdateret 3. december 2021 kl. 10:52