Derfor skal vi huske D-vitamin i vinterhalvåret

Nu går vi snart ind i vintersæsonen, og det er tid til at finde D-vitaminerne frem. Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle danskere tager et D-vitamintilskud på 5-10 μg i vinterhalvåret. Seniorer endnu mere.

Er der noget bedre end at sidde og suge efterårssolen til sig?!

Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle voksne og børn fra 4 år tager et D-vitamintilskud på 5-10 μg i vinterhalvåret (fra oktober til april).

Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin. D-vitamin dannes i huden, når huden rammes af solens ultraviolette stråler (UVB). I sommerhalvåret – fra maj til september – er solens stråling i Danmark så kraftig, at den nødvendige D-vitamin er dannet i løbet af kortere ophold i solen midt på dagen.

I vinterhalvåret – fra oktober til april – er solens stråling i Danmark ikke stærk nok til, at der dannes D-vitamin i huden. Derfor tærer kroppen på det oparbejdede D-vitaminlager, der er dannet om sommeren. D-vitaminniveauet i blodet svinger derfor naturligt med årstiderne og er lavere om vinteren end om sommeren.

Vigtigt for knogler og muskler

Mangel på D-vitamin kan svække knogler og muskler. Vitaminet er særdeles vigtigt for at kroppen kan optage kalcium i tarmene. Hvis man har mangel på D-vitamin kan det føre til nedsat optagelse af calcium, som hos børn i værste fald kan resultere i engelsk syge, såkaldt rachitis.

Hos voksne kan mangel på D-vitamin give bløde knogler – det man lægefagligt kalder for osteomalaci. D-vitamin mangel øger også risikoen for at få knogleskørhed i alderdommen. Foruden effekter på menneskets skelet har D-vitamin også betydning for vores muskulatur, hvor mangeltilstande fører til nedsat muskelstyrke.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at alle voksne tager et D-vitamintilskud på 5-10 μg i vinterhalvåret (fra oktober til april).

10 µg D-vitamin dagligt hele året anbefales til:

  • Børn og voksne med mørk hud
  • Børn og voksne som bærer en tildækkende påklædning om sommeren
  • Personer, som ikke kommer udendørs til daglig, eller som undgår sollys

20 µg D-vitamin dagligt kombineret med 800-1000 mg calcium hele året anbefales til:

  • Personer over 70 år
  • Personer i plejebolig og hjemmepleje, uanset alder
  • Personer i øget risiko for knogleskørhed, uanset alder

Læs mere om D-vitamin
Hvem har gavn af kosttilskud?

Først publiceret: 2. oktober 2021
Artiklen er sidst opdateret 3. december 2021 kl. 10:44

Se, hvad vi ellers skriver om:

og