Det sker til juli: NemId bliver til MitID

Fra juni 2021 og et halvt år frem kommer der en afløser for NemID, som bliver skiftet ud med MitID. Se hvad det betyder for dig.

Sådan ser det nye MitID-logo ud

Det betyder, at du ikke længere skal bruge et nøglekort. Fremover skal du logge ind med en ny MitID-app eller en kodeviser.

Du vil kunne bruge MitID på samme måde og samme steder, som du bruger NemId i dag.

Du bliver kontaktet af din bank, når du skal skifte til MitID.

Post fra det offentlige flytter fra e-Boks til ny Digital Post

Fra november 2021 får du en ny postkasse til digital post fra det offentlige. Egentligt var det planlagt, at det skulle ske til august, men lanceringen er flyttet til november. 

Postkassen kommer til at hedde Digital Post. Du finder den på Borger.dk, hvor du allerede kan læse digital post i dag.

Forskellen på e-Boks og Digital Post er, at e-Boks er et firma, som også leverer post fra private firmaer for eksempel din bank, el-selskab og fagforening.

Den nye Digital Post kommer kun til at indeholde din post fra det offentlige. For eksempel den post du får fra UdbetalingDanmark.

I november 2021 kommer der en ny app til Digital Post, så du både kan se din post på din computer, tablet og mobiltelefon.

Det er planen, at du i fremtiden skal kunne læse din digitale post flere steder end i dag. Digitaliseringsstyrelsen vil åbne op for, at private virksomheder kan lave løsninger, hvor du kan vælge af få din digitale post fra det offentlige. Du kan dog altid finde din digitale post på borger.dk, hvis du ikke ønsker at benytte en af de nye løsninger, som Digitaliseringsstyrelsen vil godkende i løbet af 2021.

Fuldmagt til Digital Post

Har du digital fuldmagt i dag, vil den også gælde til Digital Post.

En ny forbedret løsning vil gøre det nemmere for dig at give adgang, anmode om adgang og at skifte mellem egen postkasse og en postkasse, som du har adgang til.

Fritagelse fra Digital Post

Er du fritaget for digital post i dag, vil du også være det fremover. Du skal ikke gøre noget i forbindelse med overgangen til Digital Post.

Ønsker du at søge om fritagelse for digital post vil foregå på samme måde som i dag, når digital post fra det offentlige skifter fra e-Boks til den nye løsning: Digital Post.

Du søger om fritagelse hos borgerservice i din kommune.

Du kan blive fritaget, hvis du opfylder mindst én af følgende grunde:

  • Du har ikke adgang til en computer med tilstrækkelig internetforbindelse i dit hjem eller på dit opholdssted.
  • Du er fysisk eller mentalt svækket.
  • Du er registreret som udrejst af Danmark.
  • Du er hjemløs.
  • Du har sproglige vanskeligheder.
  • Du har praktiske vanskeligheder ved at skaffe NemID.

Hvor kan jeg få hjælp til MitID og Digital Post?

Du kan få hjælp til MitID og Digital Post flere steder:

  • I Seniorernes Datastuer som du finder på datastuen.dk.
  • Hos borgerservice i din kommune.
  • På biblioteket.
  • Hos din bank (Kun hjælp til MitID).
  • På en ny hotline for MitID og Digital Post fra juni 2021.

Få besked, når der er nyt om MitID og Digital Post

Inden MitID og Digital Post går i luften, vil Faglige Seniorer i samarbejde med Digitaliseringsstyrelsen informere grundigt om ændringerne i det gratis nyhedsbrev.

Du kan tilmelde dig på www.fagligsenior.dk/nyhedsbrev

 

Først publiceret: 20. november 2020
Artiklen er sidst opdateret 16. maj 2021 kl. 18:46