10 overraskende ting du ikke vidste om dans

Vrik med numsen og tag fat i partneren. Dans er sundt og gør glad. Her er 10 svingende gode grund til at tage danseskoene på.

Når du pudser danseskoene, tager fat i partneren og vrikker med numsen – så får du et smil fra din krop.

For dans er sundt – både for din fysik og din mentale sundhed. Derfor er dans også en af de virkemidler, der bliver brugt, når personer med demens skal have en oplevelse.

Seniorerne stormer over på NemIDs nøgleapp

Her får du de 10 bedste grunde til at danse:

1. Nærvær

Vi kommer tættere på hinanden og oplever kontakt og nærvær.

2. Glæde

Dans skaber glæde.

3. Erindring

Dans skaber erindring.

4. Minder

Dans kan bane vejen til tidligere oplevelser.

5. Lykke

Dans og fysisk aktivitet udløser lykkefølelse (udløser endorfiner).

Silas Holst var i front, da der blev danset twist i Lyngby Storcenter søndag 27. maj i 2018. Det var Folkebevægelsen for et demensvenligt Danmark, der stod bag arrangementet.

6. Samhørighed

Dans skaber samhørighed, fordi dine spejlneuroner aktiveres, når du ser nogle danse, så du bliver smittet af humøret hos den anden.

7. Musisk oplevelse

Det at observere dansende og få en musisk oplevelse giver også glæde.

8. Kroppen husker

Dansen ligger i vores dybe kropshukommelse (demens typisk rammer først korttidshukommelsen), vores krop husker trin og musik.

9. Fra passiv til aktiv

Mennesker, der er helt passive og sidder i en stol uden sprog, bliver tit deltagende.

10. Tæt kontakt

Dans tillader tæt, fysisk kontakt på en naturlig måde, og berøring udløser oxytocin, som giver både ro og følelse af fællesskab.

 

Først publiceret: 25. maj 2018
Artiklen er sidst opdateret 7. maj 2021 kl. 9:57

Emner: