7 råd til dig, der har smerter

Lægerne er blevet mere restriktive med at udskrive medicin mod smerter. Her er 7 gode råd, hvis du har ondt i kroppen og ikke længere får medicin.

Siden årsskiftet er lægerne blevet mindre flittige med receptblokken når det gælder medicin mod smerter.

Det gælder også patienter med kroniske smerter som for eksempel gigt.

” Lægemiddelstyrelsen har siden årsskiftet i langt højere grad overvåget afhængighedsskabende, smertestillende medicin. Det betyder, at lægerne har fået restriktioner, når det handler om at udskrive præparater som dolol, tramadol og morfin,” oplyser Gigtforeningen.

Pludselig uden behandling

Mange patienter har oplevet at blive afvist hos lægen og har ikke fået fornyet recept på smertestillende medicin, selv om de har anvendt medicin i en årrække.

Det erfarer sygeplejerske i Gigtforeningens rådgivning, Nanna Bacci Hartz.

”Vi er i Gigtforeningen enige i, at der er behov for en opbremsning i brugen af stærk medicin mod smerter, men vi ser desværre også, at der er læger, der ikke tager samtalen med patienterne, der pludselig står uden smertebehandling,” siger Nanna Bacci Hartz.

Vær insiterende overfor lægen

Gigtforeningens sygeplejerske opfodrer til, at patienter i den situation insisterer på at lægen oplyser om alternativ til medicin og behandling, der kan lindre smerterne.

”Under alle omstændigheder må man aldrig stoppe med stærk medicin fra den ene dag til den anden uden nedtrapning,” siger Nanna Bacci Hartz.

Har du mulighed for at få støtte og hjælp som senior? Se her i Seniorhåndbogen.

Ældre skal være særligt opmærksomme

Særligt ældre skal være opmærksomme.

”Flere læger foreslår NSAID-præparater som alternativ. Men disse præparater har også en del bivirkninger, for eksempel kan de – udover at påvirke mave-tarmkanalen – øge risikoen for hjertekarsygdomme, hvis du er over 65 år,” siger hun.

Nanna Bacci Hartz foreslår, at du opsøger alternativer til den smertestillende medicin.

Her er hendes råd til smertelindring:

1. Få plan hos lægen

Få udarbejdet en nedtrapningsplan med din læge.

2. Henvisning til smerteklinik

Bliv henvist til en tværfaglig smerteklinik via din egen læge.

3. Mindfullness og meditation

Gør brug af mindfulness og afspændingsøvelser. Mindfulness, meditation og afspændingsøvelser kan være med til at lette dine smerter og hjælpe dig med at sove bedre.

4. Bevæg dig

Få rørt din krop, f.eks. gennem yoga eller varmtvandstræning. Varmtvandstræning er skånsom og derfor godt for dig med smerter i led, ryg og muskler. Yoga er godt, hvis du har stive og stramme muskler.

5. Deltag i fælleskab

Dyrk venskaber og fællesskab. Smerterne har det med at træde lidt i baggrunden, når man er sammen med andre. Selvom du ikke synes, at du magter socialt samvær, så prøv alligevel.

6. Fortæl om dine smerter

Det er en god idé at ridse op for den, du er sammen med, at du rigtig gerne vil relationen, men at du måske ikke kan være sammen med dem så længe ad gangen på grund af dine smerter.

7. Se på dit liv

Få kigget på andre dele af dit liv. Måske har du andre udfordringer som overvægt eller andre følge- og livsstilssygdomme, som medicin alene ikke kan løse.

Først publiceret: 17. maj 2018
Artiklen er sidst opdateret 7. maj 2021 kl. 9:57