Ærgerlig udvikling: Tid til kaffe med de ældre er næsten forsvundet

For 20 år siden havde seks ud af ti ansatte i hjemmeplejen tid til en ugentlig kop kaffe med de ældre. I dag gælder det under to ud af ti, viser ny undersøgelse fra fagforening og RUC.

Ældre i hjemmeplejen får langt sjældnere tid til en kop kaffe og en snak med medarbejderne end tidligere. Det viser nye tal fra det nordiske forskningsprojekt NORDCARE.

I 2005 svarede 62 procent af medarbejderne i hjemmeplejen, at de mindst én gang om ugen lykkedes med at drikke en kop kaffe eller lignende med de ældre borgere.

I 2025 er tallet faldet til omkring 17 procent.

Ifølge fagforeningen FOA er udviklingen et tegn på stigende arbejdspres i ældreplejen.

”Man kan måske mene, at en ugentlig kop kaffe mellem en ansat i ældreplejen og borgeren er ligegyldig luksus. Men kaffetallet er kanariefuglen i kulminen på ældreområdet. Den menneskelige kontakt er en forudsætning for at forstå de ældre og de pårørendes individuelle behov og ønsker,” siger Tanja Nielsen, sektorformand i FOA.

Bekymring for sikkerheden

Undersøgelsen viser samtidig, at to ud af tre ansatte i ældreplejen i 2025 svarer, at de er ”meget” eller ”en del” bekymrede for, at bemandingen er så lav, at det udgør en risiko for borgernes sikkerhed.

Blandt ansatte på plejecentre svarede 31 procent i 2005, at de ofte havde for meget at lave i deres arbejde. I 2025 er tallet steget til 56 procent.

”Arbejdspresset i ældreplejen er steget gevaldigt. Så meget at det går ud over de ældres pleje og den omsorg de ansatte kan drage. Det kan vi simpelthen ikke være bekendt. Hverken overfor de ældre eller de ansatte,” siger Tanja Nielsen.

Mangel på ansatte vokser

Ældreområdet står samtidig over for store udfordringer med rekruttering.

Den seneste fremskrivning fra Finansministeriet viser, at der i 2035 vil mangle knap 24.000 social- og sundhedshjælpere og social- og sundhedsassistenter.

”Udviklingen går den gale vej, og samtidig siger prognoserne, at vi kommer til at mangle i tusindvis af social- og sundhedsuddannede til ældreplejen. Lidt sat på spidsen, så ender den velfærd vi er så stolte af med nærvær og omsorg, som noget man kan se på et museum – hvis altså ikke vi gør noget nu,” siger Tanja Nielsen.

Ny ældrelov under pres

I 2025 trådte den nye ældrelov i kraft med fokus på mere kontakt og nærvær mellem ansatte og ældre borgere.

Ifølge FOA risikerer personalemangel og nedskæringer at spænde ben for lovens ambitioner.

”Det store fokus er netop på kontakten mellem ansatte og borgere, så de kan levere den hjælp og omsorg, de ældre har behov for. Så nytter det ikke noget, hvis nedskæringer og personalemangel forhindrer os i at gennemføre den nye lovs løfter,” siger Tanja Nielsen.

Undersøgelsen er gennemført af RUC og FOA blandt 3.120 FOA-medlemmer i ældreplejen som en del af det nordiske forskningsprojekt NORDCARE. Den er gennemført i 2005, 2015 og 2025 og gør det muligt at følge udviklingen i ældreplejen gennem de seneste 20 år.

Udvikling i samvær med ældre borgere

2005 2015 2025
Hjemmepleje Plejecenter Hjemmepleje Plejecenter Hjemmepleje Plejecenter
Flere gange om dagen 3,9% 17,2% 0,9% 9,6% 0,6% 9,4%
Hver dag 28,5% 52,1% 11,7% 45,3% 7,1% 35,5%
Hver uge 29,5% 11,0% 16,4% 13,9% 9,1% 13,8%
Hver måned 7,2% 3,1% 7,3% 5,6% 5,5% 5,9%
Sjældnere eller aldrig 30,9% 16,7% 63,7% 25,5% 77,7% 35,4%
I alt 100% 100% 100% 100% 100% 100%

Note: Spørgsmålet lød ‘Hvor ofte udfører du følgende arbejdsopgaver? Drikker en kop kaffe eller lignende sammen med en borger?’ 2005 Hjemmepleje: N=207. 2005 Plejecenter N=390. 2015 Hjemmepleje N=342. 2015 Plejecenter N=603. 2025 Hjemmepleje N=1.129 Plejecenter = 1.991. Kilde: NORDCARE 2005, 2015 og 2025. Kilde: FOA

Først publiceret: 13. maj 2026
Artiklen er sidst opdateret 13. maj 2026 kl. 12:51

Se, hvad vi ellers skriver om:

og