Hent din gratis gave til 999,95 kroner: Du skal bare aflevere dine kortoplysninger og kode
Det ser ud som om, der er en mail fra byggevarehuset Jem & Fix med en fantastisk gave til loyale kunder. Men en ting afslører: Det er svindel
Man må lade de kriminelle: Det er professionelt udført.
Brian fra SeniorTryg ser mange falske mails og hopper naturligvis ikke på dem, når han bruger sit trænede kritiske falkeblik.
Men forleden dumpede der en mail ind fra Jem & Fix, der tilfældigvis også er en af Brians yndlings-byggevarehuse. Her køber han ofte alt lige fra skruer og søm til WC-rens.
Og den mail talte lige ind i Brians spare-hjerte:
Tillykke!
Du er blevet udvalgt af vores loyalitetsprogram til at modtage en særlig gave fra os! Besvar venligst et par spørgsmål, og derefter vil du være klar til at modtage din gave – en JBM værktøjskasse med 303 dele, helt gratis og uden forpligtelser.
Altså en fantastisk godt tilbud til en loyal kunde.
“Det er lige mig. Tak, Jem & Fix”, tænkte Brian.
Og gik straks gang med at klikke på mailen.
Og hold da op var var det prof udført.
Prof fra første klik
Første klik – og så skulle systemet lige tjekke, om jeg var et menneske. Og stod at kørte et par sekunder.
Og da det var klaret, var jeg lukke ind på hjemmesiden, der med farver, design og billeder lignede 100 procent Jem & Fix.
Så igang med et spørgeskema, som blev udfyldt. Da Brian forsøgte at springe over et fritekst-felt, hvor der skulle skrive, hvordan Jem & Fix kunne gøre det bedre, blev processen stoppet. Feltet skulle udfyldes.
En professionel detalje, der gjorde det ekstra troværdigt,
Da feltet blev blev udfyldt med teksten “I er bare gode!” kom siden med selve gaven: JBM værktøjskassen med 303 dele – helt gratis. Værdi: 999 kroner.
Wauw. Fantastisk.
Men lige en lille ting.
22,30 kroner for forsendelse
Forsendelsen: Der skulle betales 22,30 kroner for at Brian kunne få værktøjskassen tilsendt. Ikke noget stort beløb, tænkte han: Og gik igang med at udfylde skemaet med personlige oplysninger.
Og til sidst: Kreditkortet, som beløbet skulle trækkes fra.
Men inden det var gjort, ville Brian lige ville tjekke det store røde felt i bunden på siden med link til “kundeservice”, “om Jem & Fix” og andre oplysninger om virksomheden.
Han trykkede på “Handelsbetingelser” for at se, hvad han skulle gøre, hvis værktøjskassen ikke dukkede op.,
“Det er svindel”
Og her var det, at Brian opdagede fejlen i et ellers perfekt set up.
Linket var dødt.
Det var alle links – på siden. Bortset altså for skemaet, er var blevet udfyldt med personlige oplysninger.
“Det er svindel”.
Flovt måtte Brian erkende, at hav var hoppet på et kæmpe fupnummer, som kunne have kostet ham alle de personlige oplysninger, Dankort-numre og den lille trecifrede kode, der giver adgang til at trække på kortet.
Alt på fupsiden var udført til UG med kryds og slange.
Men en detalje – nemlig døde links – afslørede det hele.
I allersidste øjeblik.
Sådan ser det ud
Her kan du se, hvordan henvendelsen så ud i mailen og da Brian klikker videreover på den falske hjemmeside.

Gaven
Og her den flotte gave efter at have udfyldt spørgeskemaet

Levering
Og så prisen: Forsendelse på 22,30 kroner

Afsløringen: Døde links
I bunden af hjemmesiden var disse links. Det ser helt rigtig ud. Men…. alle links var døde. De virkede ikke. Det vil nok ikke have været tilfældet på den rigtige hjemmeside fra Jen & Fix.

Først publiceret: 9. oktober 2025
Artiklen er sidst opdateret 9. oktober 2025 kl. 13:41