Sparekasse: Travleste sommer med svindel mod danskere
Antallet af svindelsager er steget med 250 procent på to år, advarer Sparekassen Kronjylland. Især falske netbutikker og konkurrencer på sociale medier rammer danskerne.

Sommeren 2025 har været den travleste nogensinde for svindlere, der forsøger at narre danskerne til at udlevere personlige oplysninger eller betale for varer, der aldrig kommer.
Det fortæller Sparekassen Kronjylland, der melder om en stigning i svindelsager på hele 250 procent sammenlignet med januar 2023.
Bliv sikker på SeniorTryg.dk
På hjemmesiden SeniorTryg.dk kan du holde dig opdateret om digitale svindelmetoder, få gode råd til, hvordan du beskytter dig mod cyber-kriminelle og se, hvad du gør, hvis du er blevet svindlet.
Du kan tilmelde dig gratis nyhedsbrev fra SeniorTryg.dk, der udsendes en gang om måneden med nyheder og info.
SeniorTryg udgives i samarbejde med Faglige Seniorer med støtte fra Offerfonden.
“Vi har lige haft vores travleste sommer nogensinde,” siger Claus Høegh Poulsen, fraud-specialist i Sparekassen Kronjylland.
Eksplosion i falske webshops
Ifølge sparekassen er juli 2025 den absolut travleste måned nogensinde, når det kommer til svindelsager.
“Især har vi set en voldsom stigning i falske webshops og i phishing-kampagner. Det er fremgangsmåder, hvor svindleren enten får deres offer til at betale for varer, der slet ikke findes, eller opsamler oplysninger om betalingskort, MitID og koder, som de udnytter til at flytte penge fra offerets konto,” forklarer Claus Høegh Poulsen.
Han understreger, at svindlerne er blevet mere professionelle:
“Svindlerne er blevet dygtige, så man skal virkelig være kritisk og holde godt øje, når man handler online eller bliver bedt om at afgive oplysninger.”
”Tillykke, du har vundet et tiny house”
Når det kommer til phishing, er det ikke nødvendigvis webshops, der lokker oplysninger ud af folk.
“De sociale medier er fyldt med falske konkurrencer og falske lodtrækninger om tiny houses, biler og alt muligt andet, der “foræres væk”. Så har du en dag vundet, så start med at være kritisk. Svindlerne vil typisk bede dig trykke på et link, når du har vundet – det vil man ikke bede om i en ægte konkurrence. Man vil heller ikke bede dig betale et mindre beløb i fragt for en præmie – bliver du bedt om dét, bør dine advarselslamper derfor også blinke,” siger Claus Høegh Poulsen.
Falske regninger i omløb
Også falske betalingsopkrævninger fylder i billedet.
“I slutningen af august var der falske SMS’er og mails i omløb, hvor Nordlys-kunder blev truet med at få lukket for strømmen, hvis de ikke trykkede på et link og straks betalte deres regning,” fortæller Claus Høegh Poulsen og tilføjer:
“Igen er der tale om et link, man ikke skal trykke på. Nordlys sender aldrig selv links ud, hvis man ikke har betalt sin regning.”
Sparekassens råd
Sparekassen Kronjylland opfordrer alle til at være kritiske, især når de handler på nye webshops.
“Når du handler på nettet, er det vigtigt, at du sikrer dig, at du er på en reel webshop. Selvom den ligner en side, du kender, kan det være svindel. Husk derfor at tjekke, om webadressen er den rigtige. Skal du handle på en side, du ikke på forhånd kender, så skal der lidt research til inden – tjek den for eksempel på Trustpilot, hvor du kan se andres erfaringer med siden. Du kan også undersøge, om webshoppen har nogle sociale medier, der ser pålidelige ud – altså at de har flere års historik med indhold, der vedrører de varer, de handler med,” siger Claus Høegh Poulsen.
Først publiceret: 30. september 2025
Artiklen er sidst opdateret 30. september 2025 kl. 6:09