Forbrugerombudsmanden: Europark opkrævede gebyrer uden bevis

Europark bliver nu af Forbrugerombudsmanden anklaget for at opkræve gebyrer uden bevis for modtagelse af rykkere. Forbrugerombudsmanden vil støtte borgerne i to retssager.

Domstolene har i flere sager bekræftet Forbrugerombudsmandens opfattelse og givet forbrugere ret i, at Europark ikke var berettiget til at opkræve rykker- og inkassogebyrer samt inkassoomkostninger, lyder det i pressemeddelelsen.

Forbrugerombudsmanden har sat fokus på APCOA Danmark, også kendt som Europark, efter flere klager om opkrævninger af rykkergebyrer.

Parkeringsselskabet har krævet penge fra kunder, uden at kunne dokumentere, at de såkaldte rykkerbreve rent faktisk nåede frem til modtagerne.

Det skriver Forbrugerombudsmanden i en pressemeddelelse.

Ifølge gældende lovgivning har virksomheder pligt til at kunne bevise, at deres rykkerbreve er modtaget af forbrugerne, før de kan pålægge ekstra gebyrer.

139 klager mod selskabet

Forbrugerombudsmanden har modtaget 139 klager fra forbrugere, som havde modtaget et inkassobrev, der indeholdt et krav om betaling til Europark.

For samtidig blev forbrugerne også opkrævet betaling af op til tre rykkergebyrer, et inkassogebyr og inkassoomkostninger.

Overfor Forbrugerombudsmanden fortalte forbrugerne, at de hverken havde modtaget den oprindelige opkrævning af kontrolafgiften eller en eller flere af tre efterfølgende rykkerbreve, som Europark ellers havde anført.

“Det er Forbrugerombudsmandens opfattelse, at det høje antal klager indikerer, at der i perioder kan have været uregelmæssigheder i postomdelingen fra Europark.”

“Forbrugerombudsmanden vurderer på den baggrund, at Europark ikke har løftet bevisbyrden for, at brevene faktisk er kommet frem til deres modtagere. Der kan dog være individuelle omstændigheder, som kan have betydning for vurderingen i den enkelte sag,” lyder det i meddelelsen fra Forbrugerombudsmanden.

Kan ikke fremlægge vigtig data

Europark har overfor Forbrugerombudsmanden oplyst, hvordan deres postrutiner fungerer, og har fremlagt kopier af rykkerbreve fra deres it-systemer.

Dog har parkeringsselskabet ikke fremlagt GPS-data fra postbudene, som de ellers hævder bliver registreret ved levering af brevene.

Vil støtte i retssagerne

Flere af sagerne er allerede blevet behandlet i danske domstole, og i flere tilfælde har retten givet medhold til forbrugerne.

Dommene fastslår, at uden tilstrækkelig dokumentation har Europark ikke lov til at opkræve gebyrerne.

Det er vigtigt for forbrugerne at vide, at de har rettigheder, og at virksomheder ikke må kræve penge uden klare beviser, lyder det.

To sager mod Europark forventes at fortsætte i domstolene, hvor forbrugerne nu har mulighed for at få deres sag prøvet med Forbrugerombudsmandens støtte.

“Det er nogle principielle sager med stor betydning for forbrugernes retsstilling, som landsretterne nu skal tage stilling til. Ved at træde ind i sagerne kan vi bidrage til, at domstolene kan træffe afgørelse på et veloplyst grundlag,” siger forbrugerombudsmand Torben Jensen i meddelelsen.

Først publiceret: 30. oktober 2024
Artiklen er sidst opdateret 30. oktober 2024 kl. 7:29

Se, hvad vi ellers skriver om: